Bibliotheken Harlingen en Dokkum krijgen ING-servicepunt

Deze week heeft Bibliotheken Noord Fryslân een ING-servicepunt in de bibliotheken van Harlingen en Dokkum geopend. De ING heeft in beide plaatsen de kantoren gesloten en door deze samenwerking blijft de voorziening voorlopig in stand. De bibliotheek ziet de samenwerking als een manier om nieuwe doelgroepen te bereiken.

De ING-vestigingen in Harlingen en Dokkum sloten op respectievelijk 3 april en 23 oktober van dit jaar. Bibliotheken Noord Fryslân stelt dat de samenwerking voor de hand ligt omdat de bibliotheek inwoners die niet digitaalvaardig zijn ondersteunt en deze grote en groeiende doelgroep momenteel niet volledig bereikt. De bibliotheek kan deze groep niet alleen op het gebied van bankzaken helpen, maar ook bij het gebruik van andere digitale diensten ondersteunen. De bibliotheekmedewerkers, die het ING servicepunt gaan bemannen, kunnen deze klanten ook attenderen op bijvoorbeeld computercursussen, het inloopspreekuur, omgaan met e-overheid en nog veel meer. De samenwerking met ING sluit tevens mooi aan bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO), waar mensen terecht kunnen met vragen over de (digitale) overheid, zoals huurtoeslag, AOW, werk, uitkering, belastingen, rijbewijs, zorg en toeslagen, aldus Bibliotheken Noord Fryslân.

De medewerkers van de bibliotheek zullen na een cursus ook als medewerkers van de ING-servicebalie ingezet worden.

Van de ING krijgt de bibliotheek een financiële vergoeding, die vervolgens weer ten goede komt aan de dienstverlening van de bibliotheek. ‘Zo ontstaat een maatschappelijke win-winsituatie. Omdat de bibliotheek onafhankelijk wil blijven, heeft de organisatie ook de Rabobank benaderd, daarmee worden momenteel gesprekken gevoerd,’ aldus de bibliotheek.