Bibliotheken uit het hele land van start met Fieldlabproject QR-codes

Hoe kunnen we met QR-codes de digitale collectie van de Bibliotheek gemakkelijk voor iedereen toegankelijk maken? Met dat vraagstuk gaan we aan de slag in het QR-codeproject, onderdeel van het landelijke Fieldlab fysiek-digitaal uit de Netwerkagenda. Op 16 februari vond in Utrecht de kick-off met de deelnemende bibliotheken plaats, en gingen we officieel van start.  In dit bericht blikken we terug en lees je wat eraan komt!

Tekst: Julia van Haaster

Op 16 februari vond de kick-off voor deelnemende bibliotheken plaats bij Bibliotheek Neude in Utrecht. Tijdens deze kick-off stonden we stil bij de inhoud en randvoorwaarden van de pilot en kregen alle bibliotheken de gelegenheid om in twee minuten een pitchpresentatie te geven over de inhoud van hun pilot (zie kopje ‘uiteenlopende pilots’ voor meer informatie). Na de pitches volgde een verhelderende mini-masterclass over het bepalen en bereiken van je doelgroep met je pilot. Tenslotte waren er nog twee workshoprondes, waarin deelnemers alles leerden over QR-codes en hun pilotplan verder gingen uitwerken. De dag werd afgesloten met de uitreiking van fijne verrassing: een leuke goodiebag met illustratie van collega Ewout Clarenburg van de Koninklijke Bibliotheek mee naar huis.
Meer lezen over de kick-off? Het volledige verslag is te vinden op de BiebtoBieb-projectpagina.

Creatieve en uiteenlopende pilots
In totaal doen er bijna 20 bibliotheken mee met het landelijke Fieldlabproject. De deelnemers komen uit alle windstreken en juist daarom is het zo waardevol om inzichten en ervaringen met elkaar te delen en hier samen in op te trekken. Tijdens de pitches kwam een enorme diversiteit aan onderwerpen voorbij. Veel bibliotheken gaan aan de slag met het digitale aanbod en populaire titels van de online Bibliotheek, maar een aantal focussen bijvoorbeeld ook op het aanprijzen van digitale trainingen en workshops of een specifieke (online) collectie.
Aan de creativiteit en ideeën ligt het in ieder geval niet: Van broodje QR in Flevoland tot lekker luisteren in de Verhalenspeeltuin in Helmond-Peel. En van BookTok voor jongeren in Flevoland tot het talkshowavonden in Assen. Benieuwd naar alle pilotvoorstellen? Bekijk een overzicht van de pilots op de Biebtobieb-projectpagina.

Hoe nu verder?
Alle bibliotheken gaan verder aan de slag met het vormgeven en uitwerken van hun pilot. Zij kunnen hierbij gebruik maken een titellijst met linkjes naar de online Bibliotheek en bijbehorende covers. Ook is er een toolkit met marketingmaterialen en open bestanden beschikbaar. Per regio komen bibliotheken in werkgroepen bij elkaar en wordt de voortgang gedeeld. Voor de zomer delen we een nieuwe update.

Meer informatie en vragen
Wil je meer weten over het QR-codeproject, wil je nog meedoen of heb je vragen? Word dan lid van de open Biebtobieb-groep ‘project QR-codes’. Hier vind je op een centrale plek alle informatie en kun je je vraag stellen. Liever persoonlijk contact? Meld je dan bij de projectleider Froukje Stuursma via f.stuursma@biblionetdrenthe.nl of 06-86890094.