Blog: kinderboeken voor grote mensen

Ida van der Linden, leesconsulent Bibliotheek Rotterdam

Tekst: Ida van der Linden, leesconculent bij Bibliotheek Rotterdam

Wat bof ik toch dat mijn werk ook mijn hobby is! Om op de hoogte te blijven moet ik natuurlijk heel veel kinderboeken lezen. Om mij heen merk ik dat andere volwassenen nooit kinderboeken lezen. Heel soms is er een kinderboek dat wel door volwassenen gelezen wordt. Zo verbaasde ik me enorm over de Harry Potter-rage twintig jaar geleden. Stond er opeens een zakenman vol in pak in zijn lunchpauze aan mijn balie om Harry Potter te reserveren. Enkele jaren geleden was Lampje opeens een hit onder volwassenen. Juist nu is kinderboeken lezen een heerlijke afwisseling!

Er wordt soms zelfs neerbuigend gedaan over de kwaliteit van literatuur voor kinderen. Zo’n kinderboek schud je toch zo uit je mouw. Iemand die het daar zeker niet mee eens is, is Katherine Rundell. Zij schreef het boekje Waarom je kinderboeken moet lezen zelfs al ben je oud en wijs. Daarin stelt zij dat fictie voor kinderen zo gedestilleerd moet worden dat het op zijn best hoop, honger, vreugde en angst in zijn puurste, oorspronkelijkste vorm weergeeft. Kinderen hebben geen geduld voor slap geklets of schrijvers die blij zijn met zichzelf. Je trekt als kind vol verwondering door het onbekende land van het boek. Een echt mooi kinderboek geeft moed en troost.

Dus heb je behoefte aan een prachtig kinderboek om je helemaal aan over te leveren en deze ingewikkelde corona wereld even te vergeten? Wil je reizen naar verre streken, andere tijden en in je fantasie? Dan heb ik hier een aantal tips uit de recente jeugdliteratuur om mee te beginnen.

PS voorlezen aan een kind mag natuurlijk ook!

Lampje van Annet Schaap

Sprookjesachtig verhaal over de dochter van de vuurtorenwachter. Zo beeldend geschreven, zo’n andere wereld en tegelijk zo herkenbaar. Ik raad jullie ook aan de luisterversie te proberen, want de schrijfster Annet Schaap leest haar eigen boek zo goed voor!

Lepelsnijder van Marjolijn Hof

Janis woont met de oude Frid op een berg, ver weg van de bewoonde wereld. Wanneer Frid niet terugkeert van een ruiltocht voor eten gaat Janis naar hem op zoek, voor het eerst de berg af.

Feo en de wolven van Katherine Rendell

Een dapper meisje dat met wolven leeft in een koud en onherbergzaam Rusland. Steek de kachel aan en ga lekker lezen.

Ons kasteel aan zee van Lucy Strange

Twee meisjes tijdens de Tweede Wereldoorlog in een vuurtoren aan de Engelse kust komen er alleen voor te staan. Zo’n spannend verhaal dat ik aan het ontbijt alweer zat te lezen.

Het mysterieuze horloge van Davide Morosinotto

Vier kinderen in het zuiden van de Verenigde Staten in 1904. Allemaal met een ander karakter en andere achtergronden. Maar samen op een missie in deze echte road novel.

Het werkstuk van Simon van der Geest

Eva weet wat het “biologische” onderwerp wordt voor haar werkstuk: haar vader die ze nooit ontmoet heeft. Daarvoor moet ze afreizen naar de binnenlanden van Suriname. Ik ben daar nooit geweest maar zag het helemaal voor me.

De veger van Jonathan Auxier

Dickens-achtig verhaal over een arm weesmeisje dat als schoorsteenvegertje bij een gemene man in dienst is. Bijzondere mix van historisch verhaal in het 19e-eeuwse Engeland en heel veel fantasie.

Adres onbekend van Susin Nielsen

Felix is dakloos en leeft met zijn moeder in een bestelbusje. Hij doet er alles aan om dat verborgen te houden omdat hij zich rot schaamt. Klinkt als een probleemboek maar met zoveel humor en gevoel geschreven dat je er toch vrolijk van wordt.

Het verlangen van de prins van Marco Kunst

Lode komt op een schip terecht waar hij nooit meer af kan komen. Alle bemanningsleden zijn in de macht van een mysterieuze prins en lijden onder zijn woede-uitbarstingen. Om moedeloos van te worden. Ik zag opeens allemaal verwijzingen naar deze moeilijke tijd. Natuurlijk gaat Lode met zijn vrienden op zoek naar een uitweg.

Alles komt goed, altijd van Kathleen Vereecken

Heel ontroerend boek over een Belgisch meisje dat met haar gezin moet vluchten in de Eerste Wereldoorlog. De taal is zo puur dat het recht naar je hart gaat en nog lang onder je vel blijft zitten.