Kennisdelers: een reeks online lezingen van de Bibliotheek Gelderland-Zuid

Photo by Gabriella Clare Marino on Unsplash

In de regio Gelderland-Zuid wonen een groot aantal deskundige mensen die door hun werk of hobby veel weten over een specifiek onderwerp. De Bibliotheek Gelderland Zuid deelt deze schat aan kennis tijdens de online lezingenreeks ‘Kennisdelers’. Er staan onder meer lezingen op het programma van epidemioloog Alma Tostmann (foto), kunsthistoricus Peter Zunneberg en de Nederlands-Duitse marketeer Anouk Ellen Susan. De lezingen zijn kosteloos te volgen via WebinarGeek.

De onderwerpen die tijdens Kennisdelers aan de orde komen zijn zeer divers: van Bhutan tot Nijmeegse kunst en van dystopische literatuur tot omgaan met stress. De lezingen vinden telkens van 20.00 tot 21.00 uur plaats via het online platform WebinarGeek. Deelname is gratis en je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek om mee te doen. Toehoorders kunnen via de chat vragen stellen aan de sprekers. De volgende lezingen staan op het programma:

Maandag 17 mei
Bhutan: het land van Bruto Nationaal Geluk, door Bhutan-deskundige Mieke Arendsen
Een lezing waarin thema’s als Bruto Nationaal Geluk, het klimaat en landschap, het koningshuis en de rijke cultuur van Bhutan aan bod komen.

Donderdag 27 mei
Net geen echte mensen: dystopie in Kazuo Ishiguro’s ‘Never Let Me Go’ en ‘Klara and the Sun’ door universitair docent Engelse Letterkunde dr. Usha Wilbers (Radboud Universiteit)
Wat betekent het om net geen mens te zijn? Wat is liefde, ouderschap en authentiek leven als je een kopie bent? Over ethische kwesties in twee romans van de Japans-Britse auteur Ishiguro.

Maandag 7 juni
LEKKER anders: Duitsland en Nederland, door de Nederlands-Duitse marketeer Anouk Susan
Hoe komen Nederland en Duitsland tot een succesvolle samenwerking en hoe kunnen beide landen optimaal profiteren van elkaars nabijheid?

Maandag 14 juni
COVID-19 en andere infectieziekten: hoe verspreiden ze zich en hoe kunnen we ze stoppen? door epidemioloog Alma Tostmann (Radboudumc)
Over de kenmerken van de COVID19-pandemie in vergelijking met andere infectieziekten die grote epidemieën hebben veroorzaakt in Nederland en daarbuiten.

Dinsdag 22 juni
Let’s talk about… stress! door psycholoog en voedingsdeskundige Lucienne de Bie
Over de effecten van stress en tips om de negatieve stress-spiraal te doorbreken.

Dinsdag 29 juni
Stilstaan bij beelden op straat, door kunsthistoricus Peter Zunneberg
Een virtuele wandeling langs beelden in Nijmegen en omgeving.

Geïnteresseerd in (een van) bovenstaande onderwerpen? Kijk voor meer informatie en aanmelding op www.obgz.nl/kennisdelers.