Centrale Bibliotheek Rotterdam feestelijk heropend na verbouwing

Op dinsdag 21 januari hebben de Rotterdamse wethouder van Onderwijs, Cultuur en Toerisme, Said Kasmi en directeur van Bibliotheek Rotterdam, Theo Kemperman de officiële heropening verricht van de vernieuwde hal en eerste etage van de Centrale Bibliotheek. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst werden nieuwe en bestaande huisgenoten officieel welkom geheten.

De afgelopen maanden zijn de begane grond en de eerste verdieping van de Rotterdamse Centrale Bibliotheek in nieuwe stijl ingericht om aan een aantal nieuwe huisgenoten plaats te bieden. Nieuw op de begane grond zijn boekhandel Donner, Starbucks en de Bieb to Go. Gebleven zijn Rotterdampas, Muziekweb en Bistrobar Binnenrotte.

Op de eerste etage is de Jongerenvloer vernieuwd met een podium, een loungehoek, de Maakplaats en veel plekken om te studeren of werken. In het vernieuwde Leercentrum kan men terecht met vragen over taal en met vragen over digitale zaken, zoals de digitale overheid. Het Centrum voor Jeugd en Gezin is op de tweede etage te vinden.

Verder zijn er een vernieuwde informatiebalie gerealiseerd en meer studie- en werkplekken en comfortabele zitplekken om te lezen of met elkaar in gesprek te gaan.

Bibliotheekdirecteur Theo Kemperman liet tijdens de openingsbijeenkomst weten hoe belangrijk en waardevol het samenwerken met verschillende in de centrale gevestige partners is voor de bibliotheek én voor alle Rotterdammers. ‘Dat biedt ontzettend veel mogelijkheden en meerwaarde; één en één is in dit geval niet twee, maar drie of soms wel vijf’. Wethouder Kasmi is blij met het resultaat van de herinrichting van de Centrale Bibliotheek die hij ‘zijn bibliotheek’ noemt. ‘Het is een huis van de stad, met boeken en workshops en zóveel meer. Waar je mensen ontmoet en waar iedereen welkom is en zich veilig kan voelen,’ aldus Bibliotheek Rotterdam in een persbericht.