CPNB: campagne #ikleesthuis betekende impuls voor boekverkoop en uitleen e-books

De CPNB meldt dat uit consumentenonderzoek is gebleken dat de #ikleesthuis-campagne tijdens de coronacrisis heeft gezorgd voor meer inspiratie bij lezers. Bijna een kwart van de consumenten blijkt #ikleesthuis te kennen en van hen was de helft door de campagne geïnspireerd om een boek te kopen of te lenen.  De #ikleesthuis-campagne werd door de CPNB op 17 maart in het leven geroepen om alle Nederlanders te wijzen op het belang van boeken lezen, juist in een tijd dat zoveel mensen thuis moesten zitten vanwege het coronavirus. Met de campagne wilde het boekenvak extra aandacht vragen voor het feit dat boeken zorgen voor verrijking en verdieping, en dat verhalen ontspanning en ontsnapping bieden in een periode waarin andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen. De basis van de #ikleesthuis-campagne werd gevormd door diverse uitingen op social media, in print, online, buitenreclames en op radio en tv. .De campagne werd zowel door het collectieve boekenvak als door individuele boekwinkels, uitgevers en bibliotheken uitgedragen. Lezerscommunity Hebban.nl zorgde in samenwerking met de CPNB voor dagelijkse leesinspiratie en ook op social media werden massaal leestips gedeeld onder de hashtag #ikleesthuis. De campagne werd in mei nog verder uitgebreid en verdiept, onder andere door het aanbieden van 15 unieke korte verhalen die via Hebban.nl, de socialmediakanalen van de online Bibliotheek en het AD-platform #NLblijftThuis gedeeld zijn.

Uit het consumentenonderzoek (pdf) dat de CPNB nu heeft laten uitvoeren om een beeld te krijgen van de effectiviteit van de campagne, blijkt onder meer dat een kwart van de consumenten #ikleesthuis blijkt te (her)kennen. De aansporing naar ‘de favoriete boekhandel of de online Bibliotheek’ te gaan had effect: van de consumenten die een boek kochten of leenden en die bekend waren met #ikleesthuis, was de helft daadwerkelijk geïnspireerd door de campagne.
Tijdens de lockdown las 50 procent van de Nederlandse consumenten een boek, e-book of luisterde naar een luisterboek. Het lezen van papieren boeken staat dan ook in de top 10 meest populaire vrijetijdsbestedingen. Daarbij lijkt ook de frequentie waarmee men papieren boeken leest, gestegen. 36 procent van de consumenten die een leesactiviteit deden én #Ikleesthuis kenden, geeft aan dat de #ikleesthuis-campagne aanleiding was om ook daadwerkelijk een boek, e-book of luisterboek erbij te pakken, aldus de CPNB in een persbericht. Van de respondenten gaf 15 procent aan dat de campagne aanleiding was om via de bibliotheek te zoeken naar leuke boeken.
De bekendheid met de #ikleesthuis-campagne is gedurende de looptijd van de campagne behoorlijk gestegen ten opzichte van de eerste campagnemaand maart. Binnen twee maanden is de bekendheid gegroeid met 6 procent, van 17 procent in maart naar nu 23 procent. De campagne wordt inhoudelijk goed beoordeeld: een ruime meerderheid van de consumenten die de #ikleesthuis-uitingen hebben gezien vindt de boodschap duidelijk (80%) en sympathiek (75%), aldus de CPNB.

Wegens het succes van #ikleesthuis investeert het Nederlands Letterenfonds in een zomers vervolg onder het motto ‘je zomer begint met boeken’. Deze campagne #zomerlezen, die op 1 juni van start is gegaan en door zal lopen tot eind augustus, is vooral gericht op de boekwinkel.

Op verzoek van de CPNB heeft marktonderzoeksbureau Team Vier op twee tijdstippen een representatieve steekproef uitgevoerd onder Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. Het eerste onderzoek liep van 8 tot 16 april. Het tweede onderzoek liep van 4 tot 8 juni.