Daniëlle Bakhuis, Johan Fretz en Pepijn Lanen schrijven geschenkbundel Boekenweek voor Jongeren

De geschenkbundel bij de Boekenweek voor Jongeren, getiteld 3PAK, wordt dit jaar geschreven door het trio Daniëlle Bakhuis, Johan Fretz en Pepijn Lanen. De Boekenweek voor Jongeren vindt plaats van 18 tot en met 27 september en staat in het teken van het thema ‘In een boek kan het wel’. Het is voor het eerst dat er in de bundel ook een graphic novel wordt opgenomen. Dit jaar is 3PAK vanaf 18 september voor jongeren die lid zijn van de bibliotheek ook online te lezen via jeugdbibliotheek.nl.

Daniëlle Bakhuis, Johan Fretz en Pepijn Lanen hebben speciaal voor de bundel 3PAK drie korte verhalen geschreven. Floor van het Nederend illustreert de eerste graphic novel in 3PAK die hij samen maakt met Pepijn Lanen.
De geschenkbundel wordt in september gratis weggeven in boekhandels, bibliotheken en op scholen en is geschikt voor alle leerlingen in de bovenbouw, van (v)mbo tot vwo. Er zijn speciale lespakketten beschikbaar waarmee scholieren en hun docenten ook klassikaal aan de slag kunnen gaan met de verhalen uit bundel. Dit jaar is 3PAK vanaf 18 september voor jongeren die lid zijn van de bibliotheek ook online te lezen via jeugdbibliotheek.nl.
De CPNB wil met de Boekenweek voor Jongeren en de daaraan gekoppelde geschenkbundel en ‘Literatour’ jongeren in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en het mbo het plezier in lezen laten (her)ontdekken door verhalen aan te bieden die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Zowel de leesvaardigheid als het leesplezier van Nederlandse 15-jarigen is in de afgelopen jaren gedaald (PISA, 2019). Tegelijkertijd blijkt dat jongeren bijvoorbeeld door auteurs in de klas toch nieuwsgierig worden gemaakt naar boeken, aldus de CPNB.

Tijdens de Boekenweek voor Jongeren vindt ook weer Literatour plaats: een toer van 23 schrijvers langs honderd middelbare scholen. ‘Zo worden 10.000 jongeren direct bereikt,’ aldus de CPNB. De deelnemende schrijvers zijn dit jaar: Daniëlle Bakhuis (3PAK), Abdelkader Benali, Gershwin Bonevacia, Khalid Boudou, Johan Fretz (3PAK), Anne-Gine Goemans, Neusa Gomes, Daan Heerma van Voss, Auke Hulst, Raoul de Jong, Marco Kunst, Alma Mathijsen, Cis Meijer, Jennefer Mellink, Gustaaf Peek, Aafke Romeijn, Jowi Schmitz, Maren Stoffels, Buddy Tegenbosch, Chinouk Thijssen, Wytske Versteeg, Margje Woodrow en Maartje Wortel.. Zij gaan met de leerlingen in de bovenbouw van vmbo, havo en vwo in gesprek over lezen en het schrijven van een boek.

Bij de start van de Boekenweek voor Jongeren worden ook de winnaars bekendgemaakt van het Beste Boek voor Jongeren 2020. Een vakjury van volwassenen nomineert tien boeken voor jongeren van 15 tot en met 18 jaar, vijf in de categorie ‘Oorspronkelijk Nederlandstalig’ en vijf in de categorie ‘Vertaald’. De nominaties worden eind mei bekendgemaakt. Een jongerenjury kiest uiteindelijk welke boeken volgens hen de beste zijn van 2020. De twee winnaars worden half september bekendgemaakt en ontvangen ieder een geldbedrag van 2500 euro. Vorig jaar won het boek De dag die nooit komt van Olivier Reps in de categorie ‘Oorspronkelijk Nederlandstalig’ en Wit konijn / Rode Wolf van Tom Pollock in de categorie ‘Vertaald’.

In 2019 werd 3PAK geschreven door het trio Karin Amatmoekrim, Joost Klein en Margje Woodrow. Met de Boekenweek voor Jongeren kregen jongeren in 2018 ‘officieel’ in naam hun eigen Boekenweek. De Boekenweek voor Jongeren kwam feitelijk voort uit de campagne Literatour, die door Stichting CPNB en Stichting Lezen vanaf 2015 jaarlijks in september georganiseerd werd. Die campagne ging met ingang van 2018 officieel verder onder de nieuwe naam ‘Boekenweek voor Jongeren’.
De Boekenweek voor Jongeren wordt georganiseerd door Stichting CPNB, Stichting Lezen en de Schrijverscentrale.