De bibliotheek Gouda, COA en VRSPACE werken samen aan taalgame voor nieuwkomers

Hoe kunnen we de Nederlandse taal oefenen buiten de georganiseerde taalcursussen en -activiteiten om? Die vraag stelden bewoners van de azc De Molenwiek, nieuwkomers in Gouda. VRSPACE en de bibliotheek Gouda hadden het antwoord.

In mei 2023 opende het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) een noodopvang voor asielzoekers in Gouda, in het Molenwiekgebouw. Gouda heeft zich tot taak gesteld niet alleen een groot aantal nieuwkomers op te nemen, Gouda wil hen ook echt vérder helpen, bijvoorbeeld met werk. Samen met het COA draait er een pilot. Maar om te kunnen werken of te participeren in de lokale gemeenschap is een beetje basiskennis van de Nederlandse taal onontbeerlijk.
Veel nieuwkomers zouden dagelijks wel taalles willen volgen, maar dat stuit op problemen: personeelsgebrek bij de taalaanbieders en de kosten die met taallessen gemoeid gaan, bijvoorbeeld. En ook de inzet van vrijwilligers is niet oneindig.
Darius Heydarpour (directeur-eigenaar van VRSPACE) bedacht een slimme oplossing: een interactieve taalgame die zonder inzet van begeleiding kan worden gespeeld door wie maar wil, op elk gewenst tijdstip.

Serious game
SPELTALENT is een serious game die gespeeld wordt op grote interactieve schermen. Spelers worden op verschillende niveaus gestimuleerd om hun woordenschat te verbeteren, bijvoorbeeld aan de hand van anagrammen en andere woordspellen. Mocht een speler er niet uit komen, krijgt hij hints. Daarmee is SPELTALENT laagdrempelig en zeer toegankelijk, óók voor digibeten. Begeleiding door taaldocenten of vrijwilligers is niet nodig. En het wedstrijdelement maakt het spannend genoeg om elke keer het vorige resultaat te willen verbeteren.

Belang
Erna Staal, directeur bibliotheek Gouda: “Toen Darius me over zijn idee vertelde, zag ik onmiddellijk kansen om het spel in te zetten voor de nieuwkomers. En toen was het logische vervolg dat we het spel ook samen mét hen zouden ontwikkelen. Een bijdrage uit het innovatiefonds van de gemeente Gouda heeft ons in staat gesteld het idee direct in daden om te zetten. Met de inzet van SPELTALENT laat Gouda zien dat we niet voor één gat zijn te vangen. Is er een probleem? We zoeken gezamenlijk naar een oplossing. Gouda loopt met dit project voorop in de begeleiding van nieuwkomers.”

Flexibel toe te passen
Darius Heydarpour, eigenaar VRSPACE: “Op dit moment zijn er drie interactieve schermen beschikbaar: een voor de Chocoladefabriek en een voor de Molenwiek; de derde kan op verschillende locaties worden ingezet – een buurthuis, een school, waar er maar behoefte aan is. Er worden gedurende het jaar meer games toegevoegd. SPELTALENT is eenvoudig aan te passen aan de wensen van huidige en toekomstige gebruikers, zoals andere COA-locaties. Zo kunnen ze kiezen voor een maand- of jaarlicentie en zijn er verschillende schermen mogelijk. Steeds is het uitgangspunt dat het méér is dan een ‘gimmick’; het is een belangrijke schakel in het proces van taalverwerving.”