De Culturele Apotheek organiseert samenleessessies tijdens de Week tegen Eenzaamheid

Foto: Shutterstock

In het teken van de Week tegen Eenzaamheid organiseert de Culturele Apotheek samen met Stichting Vier het Leven op vrijdag 29 september 2023 om 11 uur een speciale online samenleesgroep om mensen dichter bij elkaar te brengen. In de Week tegen Eenzaamheid van 28 september t/m 4 oktober vinden er door het hele land, maar ook in verschillende bibliotheken, veel speciale activiteiten plaats om extra aandacht te vragen voor het thema eenzaamheid.

In samenwerking met Stichting Vier het Leven organiseert de Culturele Apotheek een online samenlees-uurtje. Het is een verrijkende activiteit waar iedereen aan mee kan doen, zonder voorbereiding. Het is met elkaar genieten van mooie romanfragmenten, pakkende verhalen en grappige gedichten, en samen praten over wat de teksten oproepen aan herinneringen, associaties en gedachten. Voor veel mensen is het een feest van ontmoeting en herkenning én een krachtig medicijn met positieve bijwerkingen tegen kwalen als eenzaamheid of beginnende dementie. Wat er tijdens deze sessie gelezen wordt is nog een verrassing, maar het zal de tongen zeker losmaken! Aanmelden kan via: aanmelden@4hetleven.nl

Samenlezen verbindt
Stichting Culturele Apotheek organiseert naast online samenleessessies ook samenleesgroepen in bibliotheken, buurtcentra en zorginstellingen door heel Nederland. Samenlezen helpt bij het bestrijden van gevoelens van eenzaamheid. Samenlezen stimuleert het gevoel tot een gemeenschap te behoren. Het genieten van mooie verhalen en gedichten gaat hand in hand met ontmoeting en het uitwisselen van eigen ervaringen en dat leidt tot wezenlijk contact. Bovendien is een samenleesgroep geen eenmalige of tijdelijke activiteit, maar kun je het hele jaar door op een vast moment aanschuiven voor koffie of thee met een mooi verhaal.

De bibliotheken die in de Week tegen Eenzaamheid lezen:
Bibliotheek OBA Linnaeus leest donderdag 28 sept van 13:15-14:15 uur.
Bibliotheek Bergen lees donderdag 28 september van 10.30-11:30 uur.
Bibliotheek Amstelveen leest vrijdag 29 september van 11-12 uur.
Bibliotheek Velsen (IJmuiden) leest maandag 2 oktober van 11-12 uur.

Eenzaamheid

1 op de 10 mensen in Nederland voelt zich erg eenzaam. Nog eens 1 op de 3 Nederlanders heeft er wel eens last van. Naarmate mensen ouder worden nemen gevoelens van eenzaamheid toe. Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. De invloed van eenzaamheid is groot. Zeker als het langdurig aanhoudt, leidt eenzaamheid tot gezondheidsrisico’s, minder meedoen in de samenleving en een gevoel dat welzijn of geluk tekortschiet. Uit een recente enquête onder de huidige deelnemers van samenleesgroepen blijkt dat 68% dankzij samenlezen nieuwe mensen heeft leren kennen en wordt de activiteit met een 8,5 beoordeeld.

Actieprogramma Eén tegen eenzaamheid
De Week tegen Eenzaamheid 2023 wordt in het kader van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid georganiseerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Meer dan driekwart van de gemeenten in Nederland en zo’n 170 landelijke maatschappelijke organisaties, instellingen en bedrijven zijn bij het programma aangesloten, waaronder Stichting Culturele Apotheek.

Stichting Culturele Apotheek
Stichting Culturele Apotheek bedenkt en organiseert laagdrempelige activiteiten om het lezen van verhalen, romans en gedichten te stimuleren en de verbindende kracht van literatuur te gebruiken als ingang voor ontmoeting, uitwisseling en dialoog. Sinds 2019 organiseert de stichting samenleesgroepen in buurthuizen, bibliotheken, zorginstellingen en online. Vrijwilligers van de Culturele Apotheek begeleiden de groepen.
www.cultureleapotheek.nl

Stichting Vier het Leven
Stichting Vier het Leven organiseert culturele activiteiten voor ouderen waarbij alles is geregeld om zorgeloos te genieten. Naast fysieke ontmoetingen biedt Vier het Leven haar deelnemers nu ook een digitale ontmoetingsplek: het culturele ontmoetingsplein! Dit digitale plein biedt ruimte voor culturele inspiratie, persoonlijke verhalen, ontmoeting en is een online plek om met elkaar kennis en ervaringen uit te wisselen.
www.4hetleven.nl

In Bibliotheekblad 8 die uitkomt op 27 oktober leest u een artikel over de Culturele apotheek.