Fusie Muziekweb en Beeld en Geluid zorgt voor een van de grootste Europese muziekcollecties

Vanaf 1 januari 2022 kan de muziekliefhebber putten uit één van de grootste muziekcollecties in Europa. Het samenvoegen van de muziekcollecties van Muziekweb en Beeld en Geluid zorgt voor een online muziekbibliotheek met miljoenen tracks. Gisteren gaf minister Van Engelshoven (OCW) groen licht voor de fusie tussen Muziekweb en Beeld en Geluid. Eerder had de Tweede Kamer via moties aangedrongen op het behoud van de publieke diensten van Muziekweb.

De manier waarop muziek tot ons komt is de laatste decennia flink aan verandering onderhevig. Van publieke radiogolven, via fysieke dragers en illegale content op lokale storage naar commerciële streamingdiensten. Muziekweb maakt bibliotheekbezoekers al decennialang onafhankelijk wegwijs in de veelvoud van muziekstijlen, platformen, labels en belangen en probeert hierbij de gebruiker te helpen bij het verbreden van de muzikale smaak. Door de fusie worden de krachten gebundeld om deze taak ten behoeve van de bibliotheken (en daarmee het grote publiek) in stand te houden, te verstevigen, te vernieuwen en op termijn uit te bouwen. Beeld en Geluid behoudt de merknaam Muziekweb.

Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid: ‘Beeld en Geluid is heel gelukkig met de aankomende fusie. Muziekweb is een prachtig platform dat wij met beider krachten verder kunnen uitbouwen tot een van de mooiste muziekcollecties voor alle Nederlanders. In de toekomst willen wij kijken hoe we muziekweb kunnen uitbreiden met beeldcollecties. De samenwerking daarin met de bibliotheken is een geweldige toegevoegde waarde.’

Muziekweb: ‘Wij zijn bijzonder blij dat we met het samenvoegen van onze collecties de smaakverbreding en muzikale ontwikkeling voor iedere Nederlander mogelijk maken.’

Muziekweb heeft sinds begin jaren zestig alles gecollectioneerd dat op de Nederlandse markt is verschenen. Beeld en Geluid vult dit aan met unieke registraties van livemuziek (registraties van concerten, uitvoeringen op festivals en in concertzalen), een grote collectie radio-uitzendingen en vele uren aan muzikale televisieprogramma’s. Alles bij elkaar en ontdubbeld is dit een rijke collectie waar door verschillende doelgroepen uit geput kan worden, online, in de bibliotheken en op de verschillende fysieke locaties van het instituut.