De Nationale Voorleeskampioen 2021 is: Mohammed Oulad Chaib (12) uit Delft

De achtentwintigste landelijke finale van De Nationale Voorleeswedstrijd is gewonnen door Mohammed Oulad Chaib uit Delft van basisschool De Schatkaart. Mohammed mag zich nu een jaar lang De Nationale Voorleeskampioen 2021 noemen. Mohammed las met veel emotie voor, en wist deze over te brengen op het publiek. In TivoliVredenburg (Utrecht) las hij voor uit Blauwe Plekken van Anke de Vries.

Naast Mohammed wisten ook Nora Jonkers (11) uit Deventer en Charley Atsma (11) uit Utrecht een podiumplaats te veroveren. Zij werden respectievelijk tweede en derde. Over alle deelnemers had de jury lovende woorden. “De finalisten hadden heel leuke, gevarieerde boeken gekozen. De kwaliteit van alle twaalf finalisten was heel goed, wat onze keuze er niet makkelijker op maakte. Opvallend was, dat er geen zenuwen te zien waren bij de finalisten,” aldus juryvoorzitter Manon Sikkel.

De winnaar, Mohammed, maakte bij de jury veel indruk: “Ik was vooral onder de indruk van de emotie die hij wist over te brengen. Hij had ook goed contact met het publiek, heel knap!”, zo sprak Manon Sikkel lovend over de Zuid-Hollandse kampioen. Naast De Nationale Voorleeskampioen, is Mohammed het komende jaar de speciale kinderdirecteur van het Kinderboekenmuseum in Den Haag. Hier krijgt hij een belangrijke rol bij het organiseren van exposities en evenementen gericht op kinderen.

In totaal deden er dit jaar 2837 schoolkampioenen uit heel Nederland mee aan De Nationale Voorleeswedstrijd. Via lokale finales in bibliotheken werden hieruit de beste voorlezers geselecteerd voor de provinciale finales. De winnaars van de provinciale finales streden vandaag om de titel De Nationale Voorleeskampioen 2021. Favoriete schrijvers waren dit jaar Roald Dahl en Tosca Menten. Het meest voorgelezen boek van 2020-2021 was net als vorig jaar Dagboek van een Muts van de Amerikaanse schrijfster Rachel Renee Russell.

Coronavirus

In verband met de maatregelen rondom het Coronavirus vond de finale dit jaar plaats in Tivoli, via een livestream. Klasgenootjes van de finalisten konden via een livestream van zich laten horen, waardoor er geen gebrek aan aanmoediging was. De livestream werd van 10:30 uur tot 13:00 uur uitgezonden via YouTube.

Over De Nationale Voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd is een jaarlijkse wedstrijd voor de groepen zeven en acht van de basisschool en vond dit jaar voor de achtentwintigste keer plaats. In die jaren deden ongeveer anderhalf miljoen kinderen mee als voorlezer of als luisteraar. Duizenden scholen hebben De Nationale Voorleeswedstrijd omarmd als leesbevorderend project voor groep zeven en acht. De wedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen, in samenwerking met de Bibliotheken. De provinciale finales worden georganiseerd door de Openbare Bibliotheken en de Provinciale Ondersteunende Instellingen. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd een breed publiek laten zien dat (voor)lezen niet alleen belangrijk, maar ook leuk is.

De groepsfoto met alle 12 finalisten