De zesde editie van Lees Lezer Leest! (Cubiss) is verschenen

De zesde editie van Lees Lezer Leest!; het online magazine over lezen, leesbevordering en leesmotivatie is verschenen. Het thema van deze editie is Leesprofessional nu en straks.

Ingrid de Jong, projectleider (digitale) geletterdheid voor jeugd en jongeren bij Cubiss vertelt dat het niet vanzelf gaat om kinderen en jongeren te laten uitgroeien tot gemotiveerde, leesvaardige volwassenen. Zij moeten bij die ontwikkeling geholpen worden door een volwassene. “Dat betekent dat de ouder goed toegerust moet zijn, maar er is ook een rol weggelegd voor de leesprofessional. Een sleutelrol.” Wetenschappers, docenten en bibliotheekmedewerkers delen hun kennis over onder andere Leesoffensief Brabant, Bibliotheek op school op de pabo, technologie in het onderwijs en de leesprofessional als inzet voor kansengelijkheid.

Robin Verleisdonk is directeur-bestuurder Bibliotheek Helmond-Peel en stuurgroeplid van het Leesoffensief Brabant: “De leesprofessional van de toekomst heeft veel kennis over leesbevordering en (digi-)taalontwikkeling. Maar het is ook iemand die een brede leescultuur neerzet op scholen en het enthousiasme bij kinderen en leerkrachten aanwakkert.”
Cubiss en Fontys Hogeschool Kind en Educatie sloegen de handen ineen om samen met bibliotheken, scholen én pabostudenten te werken aan een duurzaam leesbeleid en inspirerend leesonderwijs op basisscholen. Je leest er alles over in deze editie. Als er één Nederlandse schrijver is die zich inzet voor leesbevordering, dan is het Jacques Vriens. Hij mag niet ontbreken in dit magazine.

De LeesWijzer vertelt in het kort waar elk artikel over gaat en geeft tips om artikelen te delen met collega’s, samenwerkingspartners en stakeholders. Het magazine en de LeesWijzer vind je HIER.
De vijf eerder verschenen online magazines Lees Lezer Leest! en de bijbehorende LeesWijzers vind je op deze website. Veel leesplezier!