Directiesecretaris van Bibliotheek Rotterdam schrijft boek over verboden boeken

Al haar hele leven koestert Marjoleine Molenaar (1980), directiesecretaris van Bibliotheek Rotterdam, een fascinatie voor de heftige controverses die boeken al eeuwenlang oproepen. Nu heeft zij daarover Verboden boeken geschreven. Een boek dat boven alles zijn lezers aanspoort om na te denken over de achterliggende redenen van een verbod. In Bibliotheekblad 4 (komt uit rond 26 april, leest u een interview met haar.

Door de eeuwen heen zijn er vele boeken gemaakt die eindigden in een rechtszaal of op een brandstapel. Eigenzinnige schrijvers en denkers namen risico’s, omdat hun drang om een verhaal te vertellen sterker was dan de angst voor de gevolgen. Dat leverde de wereld een rijkdom aan boeken op, maar ook talloze boekverboden. Wat maakt dat een boek verboden wordt?

Ja, Mein Kampf, dat weten we, maar waarom werd Hongerjaren in de ban gedaan? En wat was er mis met Girls of Riyadh en met het ogenschijnlijk onschuldige stripboek Young Avengers? Marjoleine Molenaar daagt je als lezer uit om na te denken – en stevig met anderen in gesprek te gaan – over boeken die verboden waren of verboden zijn, of die volgens jou over grenzen gaan. Of juist niet.

As we read liggen er schrijvers, gewoon mensen zoals jij en ik, ineengedoken in een cel te wachten, met pijn in hun lijf door de straffen van afgelopen nacht, wetend dat er weer een nieuwe nacht aankomt. Er zijn landen waar meisjes hun rugtas niet vol mogen proppen met boeken, maar alleen stiekem mogen lezen, verborgen in een bezemkast – als ze geluk hebben. Dat is geen fictie, dat is werkelijkheid.

Verboden boeken is uitgekomen bij uitgeverij Lemniscaat en kost €19,99. (ISBN 9789047716174)
Lees hieronder een fragment.