Doe mee en win: Gen.magazine over familiegeschiedenis

Gesponsorde bijdrage. Deze valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Video onder bericht

Steeds meer mensen gaan op zoek naar hun familiegeschiedenis. Kijk maar eens naar de  boeken, tv-programma’s en podcasts over het onderwerp. Dat het thema leeft, blijkt ook uit de keuze van het Boekenweekthema.

‘Familie is een verbindend thema en herkenbaar voor iedereen in een tijd van polarisatie’, zegt CPNB-directeur Eveline Aendekerk in een interview met Gen.magazine voor familiegeschiedenis( Gen.). Daarom heeft het CPNB voor het Boekenweekthema Bij ons in de familie  gekozen.

Dat familiegeschiedenis actueel is en steeds populairder wordt, blijkt niet alleen uit het Boekenweekthema. Steeds meer mensen met voorouders over de hele wereld gaan op zoek naar hun roots. Tv-programma’s als Verborgen Verleden, De Erfgenaam en Spoorloos getuigen hiervan. Ook het aantal podcasts en evenementen over familiegeschiedenis neemt snel toe. Denk aan de bekende podcasts De plantage van onze voorouders en Mina & Mevrouw van Maartje Duin.

Bibliotheek Rotterdam & familiegeschiedenis
Opvallend is ook dat een groeiend aantal publieksinstellingen zich bezighoudt met familiegeschiedenis en genealogie. Zo organiseert Bibliotheek Rotterdam samen met het kwartaalblad Gen. en CBG|Centrum voor familiegeschiedenis (de uitgever van Gen.) workshops voor het publiek over onderzoek doen naar jouw familiegeschiedenis en hoe je die opschrijft. De workshops zijn onderdeel van het Rotterdamse Boekenbal op 22 maart en het programma Verhalen van de stad.

Weggeefactie: ontvang gratis een Gen.
Ken je Gen. nog niet en ben je wel nieuwsgierig? Samen met Bibliotheekblad houdt Gen. een weggeefactie: we geven 10 exemplaren weg. Als je interesse hebt, stuur dan voor 8 april een mailtje naar redactie@cbg.nl en vermeld daarin je mailadres, de naam en de adresgegevens van de bibliotheek waar je voor werkt.

Gen. bevat, behalve een uitgebreide boekenrubriek, veel boeiende artikelen over (onderzoek naar) familiegeschiedenis, opmerkelijke verhalen over families door de eeuwen heen, interviews met schrijvers zoals Tommy Wieringa, Maartje Duin en Sunny Bergman, historische bespiegelingen en een themadossier.