Eerste editie Literair Festival Vestdijk in Harlingen gaat door (19 en 20 juni)

Gemeente Harlingen, Bibliotheek Harlingen, het Hannemahuis en Boekhandel Van der Velde eren schrijver Simon Vestdijk met het Literair Festival Vestdijk op 19 en 20 juni in Harlingen. Met onder andere Vestdijkkenner Kees ’t Hart, Hiske Oosterwijk zingt Gysbert Japicx, historicus Josse Pietersma, literair talent Joost Oomen, 1ste dichter fan Fryslân Eeltsje Hettinga, Friezen-schrijver Flip van Doorn, muziek en lekker eten. Het festival vindt plaats in de gezamenlijke tuin achter de bibliotheek, de boekhandel en het Hannemahuis in Harlingen. Kaarten zijn verkrijgbaar bij Van der Velde in Harlingen en online via de website van de bibliotheek.

Al jaren organiseert Centraal Comité 1945 de Anton Wachter Prijs. Maar toen het comité vorig jaar liet weten de prijs niet meer te kunnen organiseren, werd de bibliotheek gevraagd om de organisatie over te nemen. In samenwerking met de gemeente, Boekhandel Van der Velde en het Hannemahuis heeft de bibliotheek besloten er een jaarlijks festival van te maken. Waarbij eens per twee jaar ook de Anton Wachter Prijs voor het beste literaire prozadebuut wordt uitgereikt. De eerste editie van het literaire festival staat gepland op 19 en 20 juni aanstaande. Vooralsnog gaat de organisatie er vanuit dat het festival kan plaatsvinden en daarom is de kaartverkoop gestart.

Bij aanvang van het festival op zaterdag 19 juni, wordt het borstbeeld van Simon Vestdijk, gemaakt door beeldend kunstenaar Pieter d’Hont, onthuld. Daarna is het woord aan onder andere Vestdijk-kenner Kees ’t Hart, zingt Hiske Oosterwijk gedichten van Gysbert Japicx, vertelt historicus Josse Pietersma waarom Het schandaal der Blauwbaarden zo’n indruk op hem maakte, ziet het literaire talent van 2021 -volgens de Volkskrant- Joost Oomen overeenkomsten tussen hem en Vestdijk en staat muzikant Wiebe Kaspers te popelen om eindelijk weer eens live op te kunnen treden.

Op dag twee van het festival trapt Flip van Doorn af, hij vertelt over de tochten die hij voor zijn boek De Friezen ondernam. Bauke van der Woude zorgt vervolgens voor muziek en Eeltsje Hettinga draagt zijn gedicht Harlingen voor, eerder bekroond met de Rely Jorritsmapriis. Doeke Sijens vertelt daarna over Een Alpenroman, een onlangs opnieuw uitgebracht boek van Vestdijk dat in 1961 nogal wat stof deed opwaaien. Jankobus Seunnenga sluit het festival af, hij transformeerde een dichtbundel van Vestdijk tot liedjes op het snijvlak van folk en kleinkunst.

Tussendoor zorgt een lokaal restaurant voor een heerlijk gerecht. Het festival is all inclusive, bij de prijs van de entreeticket (30 euro) zijn het gerecht en een aantal consumpties inbegrepen.
Het programma is HIER te vinden.