Eerste bibliotheekmedewerkers ontvangen certificaat ‘Informatiedienstverlening in de nieuwe bibliotheek’

ROC Friese Poort heeft in co-creatie met de Friese bibliotheken het keuzedeel ‘Informatiedienstverlening in de nieuwe bibliotheek’ opgezet en uitgevoerd. In een feestelijke bijeenkomst ontvingen twintig frontoffice-medewerkers onlangs een mbo-/DUO-erkend certificaat.

Het keuzedeel is een relatief nieuw fenomeen in het mbo en is enigszins te vergelijken met een minor in het hbo. Dit keuzedeel betreft 240 studiebelastinguren (in twintig weken 80 uur les, 80 uur op de vloer en 80 uur voor opdrachten en examinering). De focus van de inhoud ligt in dit keuzedeel op het signaleren en inventariseren van een informatiebehoefte en daarbij een activiteit organiseren in co-creatie met de klant(groep), waar nodig in samenwerking met de afdeling programmering.
Daarnaast zijn een aantal basisvaardigheden toegevoegd aan dit keuzedeel, zodat de medewerker de bibliotheekbranche in de breedte leert kennen en het bibliotheekvak in de vingers krijgt.

Voor meer informatie: Anke ten Brinke, ROC Friese Poort Leeuwarden. (atenbrinke@rocfriesepoort.nl)