Fusie bibliotheken Salland en Ommen

Bibliotheek Salland en Bibliotheek Ommen zijn per 1 januari 2020 samengegaan in een nieuwe stichting die verder gaat onder de naam Bibliotheek Salland.

De nieuwe Bibliotheek Salland verzorgt de bibliotheekvoorziening in de gemeenten Raalte, Olst-Wijhe en Ommen (totaal circa 72.000 inwoners) en heeft vijf vestigingen – in de kernen Raalte, Ommen, Olst, Heino en Wijhe – en vier servicepunten. Voor de bezoekers van beide voormalige bibliotheekorganisaties verandert er niet zo veel, al geeft de bibliotheek wel aan door de fusie een grotere slagkracht en efficiëntie en meer samenwerking te willen bereiken, waardoor onder andere een uitgebreidere programmering gerealiseerd kan worden. De fusie zal geen personele consequenties hebben. In de praktijk trokken de twee bibliotheken al veel samen op, zo werkten meerdere personeelsleden al bij beide stichtingen, aldus de bibliotheek. De directievoering van beide organisaties was reeds in handen van Frederique Westera, die ook directeur is van de nieuwe Bibliotheek Salland.Bibliotheek Salland ontstond in januari 2016 uit een fusie van Bibliotheek Raalte en Bibliotheek Olst-Wijhe. In de jaren daarna werden er pogingen ondernomen om te komen tot een fusie van de bibliotheken Ommen, Dalfsen-Nieuwleusen en Salland (Raalte en Olst-Wijhe), maar deze ketste in de zomer van 2017 definitief af vanwege ‘bestuurlijke verschillen’. De bibliotheken Salland en Ommen kondigden toen echter al wel aan te willen onderzoeken of zij gezamenlijk wél tot een fusie zouden kunnen komen.