Gouden Griffel voor Pieter Koolwijk en Gouden Penseel voor Ludwig Volbeda

Winnaars Pieter Koolwijk en Ludwig Volbeda – Foto door Jelmer de Haas

Het boek Gozert (Uitgeverij Lemniscaat), geschreven door Pieter Koolwijk en geïllustreerd door Linde Faas, is bekroond met de Gouden Griffel 2021. Hele verhalen voor een halve soldaat (Uitgeverij Querido), geïllustreerd door Ludwig Volbeda en geschreven door Benny Lindelauf, is bekroond met het Gouden Penseel 2021.

De Griffeljury over Gozert:
‘Koolwijk bewijst dat verbeeldingskracht recht heeft op een plek in de realiteit. Hij balanceert kundig op de grens tussen fantasie en werkelijkheid. Daarin is hij heer en meester.’

De Penseeljury over Hele verhalen voor een halve soldaat:
‘Hele verhalen voor een halve soldaat ademt een sfeer van mist en dreiging, sfeervol verbeeld in de intrigerende tekeningen van Ludwig Volbeda. Het boek maakt de zinloosheid, trivialiteit en wreedheid van oorlog voelbaar, maar tegelijkertijd is het vol van liefde, troost en hoop.’

Het hele juryrapport is hieronder te lezen. (Tekst gaat door onder het rapport)

50 jaar Griffels gevierd met tentoonstelling
In 2021 bestaan de Griffels 50 jaar. Organisator CPNB viert dat in het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum in Den Haag. In het museum is nu een nieuwe tentoonstelling over 50 jaar Griffels te zien. Passend bij het thema van de Kinderboekenweek Worden wat je wil ontdekken kinderen in deze tentoonstelling op speelse wijze hoe ze de schrijver kunnen worden van een Griffel-winnend boek.

Vanaf 6 oktober zijn bovendien de originele prenten van de winnaars van de Zilveren Penselen én het Gouden Penseel te zien in het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum. In samenwerking met de Illustratie Ambassade zijn er daarnaast uitvergrote prenten van de winnaars te bekijken in vijf bibliotheken door het hele land en in Meterhuis Westergas in Amsterdam.

Griffels en Penselen
Op de vooravond van de Kinderboekenweek, bij de feestelijke Gouden Kinderboekenborrel, zijn de belangrijkste boekenprijzen in kinderboekenland uitgereikt: de Gouden Griffel en het Gouden Penseel. De Gouden Griffel is voor het best geschreven oorspronkelijk Nederlandstalige kinderboek. Het Gouden Penseel is de prijs voor het mooist geïllustreerde oorspronkelijk Nederlandstalige kinderboek van het afgelopen jaar. De oorspronkelijk Nederlandstalige boeken die bekroond zijn met een Zilveren Griffel of Zilveren Penseel worden automatisch genomineerd voor Goud. De prijzen zijn op voordracht van een onafhankelijke jury, op 21 juni werden de Zilveren Griffels, Zilveren Penselen en Vlag en Wimpels (eervolle vermeldingen) uitgereikt. De Griffeljury 2021 bestaat uit Ed Tan (voorzitter), Eline Rottier, Thomas Hardie, Daniël Albering, Jörgen Apperloo, Joan Windzak en Kim Blackburn. De Penseeljury 2021 bestaat uit Peggy Brandon (voorzitter), Kirsten König, Joke Linders, Peter van Rossum en Ilona van Tuinen.

Officiële opening Kinderboekenweek
De officiële feestelijke opening van de Kinderboekenweek met het thema Worden wat je wil vond plaats op woensdag 6 oktober op basisschool de Molenwiek in Haarlem. De Kinderboekenweekauteurs Bette Westera en Mark Janssen, Kinderen voor Kinderen en het Kinderboekenweek Leesteam waren aanwezig tijdens de opening. De Kinderboekenweek loopt van 6 t/m 17 oktober 2021.

Kinderboekenweekgeschenk en Prentenboek van de Kinderboekenweek
Dit jaar heeft Bette Westera het Kinderboekenweekgeschenk Tiril en de toverdrank geschreven, met illustraties van Pyhai. Het Kinderboekenweekgeschenk verschijnt dit jaar in een oplage van 332.585 exemplaren. Mark Janssen heeft het Prentenboek van de Kinderboekenweek geschreven en geïllustreerd. Het Prentenboek Dromer verschijnt in een oplage van 31.535 exemplaren. Het Kinderboekenweekgeschenk wordt jaarlijks tijdens de Kinderboekenweek door de boekhandel cadeau gedaan bij besteding van ten minste € 12,50 aan kinderboeken. Het Prentenboek zal tijdens de Kinderboekenweek voor € 7,25 in de boekhandel te verkrijgen zijn. Bette Westera en Mark Janssen gaan de aankomende dagen vele basisscholen, boekhandels en bibliotheken langs om jong en oud te ontmoeten.

Een echte machinist in de klas
Speciaal tijdens de Kinderboekenweek 2021 lezen medewerkers van hoofdsponsor NS in uniform voor aan basisschoolkinderen. De NS’ers lezen in de klas voor uit het Prentenboek van de Kinderboekenweek Dromer. Naast het voorlezen krijgen de kinderen de kans om alles te vragen over het werk op de trein en het station.

McDonald’s viert de Kinderboekenweek met een boekje in ieder Happy Meal
De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) en McDonald’s
Nederland bundelen opnieuw hun krachten om lezen en voorlezen te stimuleren: tijdens de
Kinderboekenweek, van 6 tot en met 17 oktober, krijgen gasten in alle restaurants van McDonald’s een boekje naar keuze mee bij het Happy Meal. Sinds 2019 kunnen gasten van de restaurantketen al kiezen voor een boekje als cadeautje. Door tijdens de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal alleen een boekje aan te bieden, willen McDonald’s en Stichting CPNB het belang van lezen extra onderstrepen zodat nog meer ouders en kinderen het plezier van lezen ontdekken