Goudse burgemeester gastcurator Bibliotheek Gouda

De Goudse burgemeester Pieter Verhoeve is vanaf 1 oktober gastcurator van de Bibliotheek Gouda.De gemeente Gouda maakt zich op voor 2022, het jaar waarin de stad 750 jaar bestaat, met talloze programma’s om de verschillende aspecten van de stad te belichten. De bibliotheek wil hieraan een steentje bijdragen door de komende jaren gastcuratoren uit te nodigen om het verhaal over Gouda te vertellen. Als eerste gastcurator is de Goudse burgemeester Pieter Verhoeve uitgenodigd.

De burgemeester is de eerste van vijf curatoren die de komende jaren vanuit hun eigen expertise een kleine collectie samenstellen, presenteren en becommentariëren. De vijf curatoren hebben allemaal een andere achtergrond, zodat het verhaal van de stad vanuit verschillende disciplines kan worden verteld; sociale geografie, economische geografie, politieke geografie en historische geografie. Elk halfjaar wisselen de curatoren elkaar af, zodat de collectie steeds verder verrijkt wordt.

De collectie van Pieter Verhoeve is vanaf 1 oktober te zien in de Chocoladefabriek. Verhoeve zal iedere maand een thema uitwerken, enkele boeken aanreiken en uitleggen hoe hij tot deze keuze gekomen is. De eerste maand staat zijn selectie in het teken van de Goudse geschiedenis, met onder andere boeken als Duizend jaar Gouda, Gouda in de Tweede Wereldoorlog, Beschrijving der stad Gouda en Hier woonden.