Gratis (voor)leesbundel voor vmbo-docenten gelanceerd

Foto: Chris van Houts

Om docenten in het vmbo te ondersteunen in hun rol als leesbevorderaar, is vandaag de bundel DraaiSTUK! gepresenteerd. In de bundel, samengesteld door de Leescoalitie, staan fragmenten uit recente jeugdboeken die geschikt zijn voor het vmbo. Als onderdeel van het Amsterdams Leesoffensief, krijgen alle vmbo-docenten in Amsterdam de bundel gratis toegestuurd. Wethouder Marjolein Moorman en schrijver en performer Babs Gons deelden de bundel vandaag uit aan docenten op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam-Zuidoost. Ook bezochten zij drie klassen om met leerlingen te praten over lezen en boeken.

Dat het slecht gesteld is met de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen is inmiddels algemeen bekend. Bijna een kwart van onze 15-jarigen is onvoldoende leesvaardig om goed mee te kunnen doen in de samenleving. Bovendien is het leesplezier van Nederlandse leerlingen het laagste ter wereld: ze vinden lezen geen plezierige, interessante of zinnige bezigheid en het merendeel leest alleen als het moet. Vooral jongens, leerlingen in het vmbo en het mbo en leerlingen met een migratieachtergrond blijven achter.

De bundel DraaiSTUK! is speciaal samengesteld om docenten in het vmbo handvatten te geven om hun leerlingen te motiveren. Omdat taal de basis is voor álle vakken, zou leesbevordering een schoolbreed onderwerp moeten zijn. In de bundel zijn daarom fragmenten uit jeugdromans opgenomen die aansluiten bij verschillende vakgebieden, van natuurkunde tot geschiedenis en burgerschap. Alle docenten die lesgeven in de onderbouw van het vmbo kunnen de bundel bestellen (zolang de voorraad strekt). Er zijn al zo’n 9000 exemplaren verzonden.

Amsterdams Leesoffensief
De lancering van DraaiSTUK! viel samen met het tweede schoolbezoek van wethouder Marjolein Moorman binnen het Amsterdams Leesoffensief. Samen met de Openbare Bibliotheek Amsterdam bezoekt zij de komende maanden nog meer vmbo-klassen om lezen en bibliotheekbezoek te promoten.

De Leescoalitie
De bundel DraaiSTUK! is samengesteld door de Leescoalitie, een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen & Schrijven, Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds. Deze landelijke spelers op het gebied van leesbevordering bundelen hun krachten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten tot lezen en voorlezen. De Postcode Loterij helpt de Leescoalitie om de leescultuur in Nederland te versterken. Zie ook http://www.leesstuk.nl en http://www.leescoalitie.nl.