Hoe de themaroute van DOK tot stand kwam…

Foto door Mylene Siegers

(Video onder bericht)

Afgelopen december is de digitale publicatie ‘Ontdekken zonder te verdwalen’ verschenen, die beschrijft hoe de themaroute van de jeugdafdeling van DOK, de bibliotheek van Delft, tot stand is gekomen. De publicatie is gepresenteerd aan Tineke Kistemaker tijdens haar afscheid van DOK als adjunct-directeur. Tineke is de initiatiefneemster van de DOK themaroute. (Een interview met Tineke lees je in het februarinummer van Bibliotheekblad).

DOK wereld, de jeugdafdeling, heeft al sinds 2018 een themaroute. Daar staan de boeken niet meer op alfabetische volgorde, maar vind je alle boeken (fictie en non-fictie) over een bepaald onderwerp bij elkaar. En dat werkt -volgens de bibliotheek-heel goed.
‘Kinderen én ouders zijn enthousiast en er worden meer informatieve boeken uitgeleend. Bovendien worden er boeken ontdekt die anders niet gevonden zouden zijn! Bij ons moet je struikelen over boeken, je moet uitgedaagd worden in de boeken te kijken en nieuwe verhalen te ontdekken. En omdat we niet zeker wisten hoe de collectie het best toegankelijk kon worden gemaakt hebben we samengewerkt met experts: de kinderen die de bibliotheek bezoeken.’

De publicatie (hieronder te downloaden) beschrijft het proces van het ontwikkelen van de themaroutes binnen DOK wereld. De themaroutes zijn ontstaan vanuit de wens de collectie beter toegankelijk te maken voor de jonge doelgroep. Dok heeft samengewerkt met experts: de kinderen die de bibliotheek bezoeken.
De publicatie neemt je mee door ons proces en geeft aanwijzingen voor het organiseren van het werken in co-creatie met jouw publiek. ‘Ontdekken zonder te verdwalen’ is geschreven door Astrid Poot (denker/maker), naar aanleiding van gesprekken met Tineke Kistemaker (oud adjunct-directeur van DOK), Sharon Houben (ex projectleider Collectie DOK wereld) en Anouk Hagenvoort (projectleider Collectie bij DOK)

Download hieronder de publicatie. Video staat daaronder.