Huis van Eemnes officieel geopend

Op zaterdag 25 januari is het Huis van Eemnes door verantwoordelijk wethouder Sven Lankreijer, Robert Jan Vos (directeur Huis van Eemnes) en Marian Buvelot (directeur Bibliotheek) officieel geopend. In het Huis van Eemnes zijn behalve de bibliotheek ook een sporthal, een theater en horeca gevestigd.

Het Huis van Eemnes, waarin Stichting Huis van Eemnes en Bibliotheek Gooi en meer samenwerken, werd op 4 januari reeds in gebruik genomen, maar de officiële opening door burgemeester Roland van Benthem en wethouder Sven Lankreijer vond afgelopen weekend plaats. Het multifunctionele gebouw aan de Noordersingel, dat een totale oppervlakte van 6000 vierkante meter heeft, moet de ‘huiskamer’ van het dorp worden, een centrale ontmoetingsplaats voor alle Eemnessers. Bezoekers kunnen er deelnemen aan activiteiten op het gebied van educatie, informatie, sport, cultuur, recreatie, welzijn en participatie, aldus de gemeente Eemnes. De bibliotheek en de brasserie – die met elkaar in verbinding staan – vormen de centrale plek in het Huis. Daaromheen bevinden zich verschillende zalen, waaronder een grote sporthal. Een doorlopende ‘boekenkast’ met de collectie van de bibliotheek verbindt de verschillende gebieden in het pand. (Voor een impressie van het Huis van Eemnes, zie dit filmpje)

De gemeenteraad van Eemnes (circa 9000 inwoners) besloot in september 2013 de bibliotheek van Eemnes, een vestiging van Bibliotheek Gooi en meer, samen te voegen met sport- en ontmoetingscentrum De Hilt, mede om kosten te besparen. In 2016 werd besloten de fusieorganisatie onder te brengen in een nieuw gebouw, in plaats van te kiezen voor verbouwing van De Hilt. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het nieuwe gebouw in augustus 2019 open zou gaan, maar vanwege enkele problemen tijdens de bouw liep de opening vertraging op. De kosten vielen uiteindelijk ook hoger uit: in plaats van de begrote 13 miljoen euro, kwam het eindbedrag uit op 14,1 miljoen euro.