In het nieuwste nummer van Bibliotheekblad (4)

2021 nummer 4 : in dit nummer (komt uit rond 28 april) onder andere:

Collega
Daniël Wortel, innovatiemanager bij De Nieuwe Bibliotheek Almere en FlevoMeer Bibliotheek.
Maar wat doet een innovatiemanager?

De schoolschrijver
De Schoolschrijver biedt programma’s rond lezen, schrijven en schrijvers voor basisscholen om bij kinderen het leesplezier aan te wakkeren, waarbij kinderboekenschrijvers de scholen aandoen of in lesvideo’s op het digibord verschijnen.

Veilige wifi in de bibliotheek
De OBA biedt met Publicroam haar gebruikers een veilige wifiomgeving aan, de KB heeft samen met Publicroam onderzocht of het ook voor bibliotheken elders in het land een geschikte oplossing is.

Directeuren over RvT
Vrijwel alle bibliotheken in Nederland stapten de afgelopen jaren over van een bestuursmodel op een Raad vanToezicht-model. Hoe ervaren directeuren-bestuurders de samenwerking?

In memoriam
Op 19 januari 2021 overleed Lieneke Aangenendt, voormalig docent aan de Bibliotheek- en Documentatie Academie in Tilburg. Oud student Jan van Bergen en Henegouwen schreef een In memoriam voor haar.

Biebactiviteit
Als onderdeel van de minor ‘kwetsbare groepen’ nemen dertig studenten geneeskunde van het Radboudumc deel aan het vak ‘literatuur en empathie’ dat in samenwerking met Bibliotheek Gelderland Zuid werd ontwikkeld.

De bibliotheek van de Tweede Kamer
Een historische boekencollectie die uitnodigt tot het vertellen van een verhaal. Het is de uitkomst van een project waarin de oudste en bijzonderste boeken zijn samengebracht in een stemmige negentiende-eeuwse bibliotheek.

Topstukken
In pop-upboeken begint van alles te verschuiven en te bewegen als je ze openmaakt. De Vrouw Haar bouw en haar inwendige organen van Aletta Jacobs uit 1898 is zo’n boek waarin je voorzichtig aan papieren lipjes kunt trekken om nieuwe figuren te zien.

Bibliotheekatlas
Bibliotheekatlas.nl biedt een rubriek met vernieuwde bibliotheeklocaties. In deze eerste aflevering van een drieluik een greep uit de ervaringen van directeuren en managers met nieuwbouw.

Grote digitale kloof
Door de coronacrisis werd de digitale kloof in België in één klap duidelijk. Vanzelfsprekend hebben Vlaamse bibliotheken hierin een rol te vervullen.

Management
Jan Gommer, directeur van FlevoMeer Bibliotheek, is al sinds zijn studententijd aan de Bibliotheek- en Documentatieacademie in Groningen verknocht aan de bibliotheekbranche.

Samenwerking tussen bibliotheek en Belastingdienst
Niet iedere burger bezit de digitale vaardigheden om zichzelf wegwijs te maken in de digitale wereld van de Belastingdienst. Gelukkig worden op steeds meer plekken Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) geopend.