Inhoud nieuwste editie (5) van Bibliotheekblad

Bibliotheekblad 5 ligt rond 26 mei bij de abonnees op de mat. In deze editie behandelen we de onderstaande onderwerpen. Nog geen abonnement? Dit sluit je HIER snel af.

Collega
Ricardo Maas is vertrouwenspersoon én adviseur Basisvaardigheden bij ZB Bibliotheek van Zeeland.
‘Ook relatief kleine zaken kunnen persoonlijke problemen veroorzaken.’

Culturele multifunctionele organisaties
Steeds vaker zijn bibliotheken onderdeel van een culturele multifunctionele organisatie (culturele mfo). Nancy Blaker, senior onderzoeker bij Atlas Research, voerde een aantal onderzoeken uit over dit onderwerp.

Trainees
Sinds dit jaar lopen in bibliotheken verspreid over heel Noord- en Zuid-Holland trainees rond. Zij bijten zich, gefaciliteerd door Probiblio, drie keer acht maanden lang vast in een opdracht voordat zij doorstromen naar een functie in de bibliotheeksector.

Lofzang op de bibliotheek
Tien jaar werkte Mira Feticu in de Bibliotheek Den Haag. In Geheugen, geschiedenis, beschaving legt ze aan de hand van haar ervaringen uit waarom de bibliotheek opnieuw een boekenpaleis moet worden.

Jeugdafdeling DNK-NXT
Afgelopen februari werd in De Nieuwe Kolk de nieuwe jeugdafdeling DNK-NXT geopend. Op deze plek komen taal, techniek en talent tot leven, waardoor er van alles te ontdekken is.

Topstukken
In deze aflevering van ‘Topstukken uit de KB’ een in Nederland gemaakt kunstenaarsboek door een Britse kunstenares, Siân Bowen: Descriptions True and Perfect.

Jeugdbibliotheek Permeke
Bibliotheek Permeke in Antwerpen schenkt jongeren een eigen gebouw, en het vertrouwen om zelf workshops te organiseren, een eigen collectie samen te stellen en hun eigen openingsfeest te organiseren.

Generaties in gesprek
In deze nieuwe rubriek gaat Anne van den Dool in gesprek met verschillende generaties in het bibliotheekvak. In deze aflevering collectioneren.

Robot Temi
Een robot die door de bibliotheek zoeft en zelfstandig bibliotheekbezoekers helpt? Dat klinkt futuristisch, maar bij de bibliotheken in Gouda en Almere wordt er al volop mee geëxperimenteerd.

Bijzondere Bibliotheken
‘Het bevorderen van de kennis der natuurlijke historie’: dat was het doel van het Zoölogisch Genootschap Natura Artis Magistra dat in 1838 in Amsterdam werd opgericht. Naast de bekende dierentuin stichtte het genootschap een zoölogisch museum en een bibliotheek.

Column
Rianne van Melik en Jamea Kofi van de Radboud Universiteit doen onderzoek naar openbare bibliotheken als sociale infrastructuur. In deze column bespreken ze om beurten hun belangrijkste bevindingen.

Opleiding
In het mbo is sprake van een nieuwe ontwikkeling: het keuzedeel. In Friesland is zo’n keuzedeel uitgevoerd voor de bibliotheek. Het is een samenwerking tussen ROC Friese Poort en het Fries Bibliotheken Netwerk. Initiatiefnemers Anke ten Brinke en Paulien Schreuder vertellen.

Management
Na een tour door het hele land keerde Erno de Groot rond de millenniumwisseling terug naar zijn geboortestad en eerste stageplek Amersfoort. In de ruim twintig jaar die volgden, kreeg hij te maken met allerlei uitdagingen die zijn loopbaan stormachtig en tegelijkertijd altijd de moeite waard maakten.

Onderzoek
In 2021-2022 zijn bibliotheken met meer schoollocaties voor het voortgezet onderwijs gaan samenwerken. De overgrote meerderheid van de bibliotheken werkte met scholen samen.

Een kijkje bij onze oosterburen (deel VIII)
Als alles volgens plan verloopt, gaat in 2026 de nieuwe bibliotheek van Mannheim open. In gesprek met directeur Yilmaz Holtz-Erşahin die op negentienjarige leeftijd naar Duitsland emigreerde.