Bibliotheek Eindhoven schrapt komende tijd alle activiteiten vanwege corona

Bibliotheek Eindhoven heeft besloten om in ieder geval tot en met maandag 16 maart alle geplande activiteiten te annuleren. Ook zijn de vestigingen voorlopig nog vooral open op basis van selfservice. Dit om mogelijke verdere verspreiding van het COVID-19-virus tegen te gaan.

In een verklaring op haar website stelt Bibliotheek Eindhoven dat de adviezen van het RIVM cq de Rijksoverheid met betrekking tot het coronavirus ook de bibliotheek raken. ‘We vinden het belangrijk dat we onze verantwoordelijkheid nemen in het niet verder verspreiden van het virus en nemen de adviezen dan ook heel serieus,’ aldus de bibliotheek.

De bibliotheek geeft aan dat haar medewerkers waar mogelijk thuis werken en verzoekt mensen die verkouden zijn, hoesten of koorts hebben nadrukkelijk niet naar de bibliotheek te komen. De vestiging in De Witte Dame, Expeditie E en de Bibliotheek Waalre blijven nog wel open, maar om het aantal contactmomenten te beperken wordt daarbij vooral ingezet op selfservice. Dit betekent dat er minimaal personeel aanwezig is.

Daarnaast zijn alle activiteiten die gepland staan tot en met maandag 16 maart geannuleerd. Wie al een ticket gekocht heeft voor een van deze activiteiten kan zijn geld terugkrijgen.

Wat ook meespeelt is dat de bibliotheek moeite krijgt met de invulling van de personele bezetting, zo geeft woordvoerder Cilia Groothuis aan tegenover Studio 040. ‘We zijn voor een groot deel afhankelijk van vrijwilligers, maar ook ons andere personeel blijft steeds meer thuis. Daardoor kunnen niet alle posten bezet worden. Ook die situatie draagt bij aan het besluit,’ aldus Groothuis.

Update 11 maart

Mark Deckers somt op zijn weblog nog enkele andere (interne) maatregelen op die Bibliotheek Eindhoven genomen heeft:

– In de bibliotheken worden PC’s om en om uit gezet om de afstand tussen bezoekers te vergroten.

– Leescafé blijft open. Uitbaters beslissen of de menukaart moet aangepast aan de hand van aanwezige bemensing

– Bezoekers die “milde klachten hebben” (verkouden, hoesten, koorts) wordt gevraagd de richtlijnen te volgen en de bibliotheek niet te bezoeken. De bibliotheek wijst bezoekers hierop met posters. Alleen als medewerkers zich daar senang bij voelen wordt gevraagd bezoekers hierop aan te spreken.

– Bij de voordeur zijn expliciete richtlijnen opgehangen. Inclusief het verzoek de bibliotheek niet te bezoeken bij bovengenoemde klachten

Om mensen in de gelegenheid te stellen de handen te kunnen wassen worden toiletten gratis en wordt er gezorgd voor voldoende zeep.

– De mediacoaches op de scholen werken thuis

Voor de werknemers

– Werk thuis als het kan, per direct, en altijd in overleg met je leidinggevende.

– Zoek alternatieven voor het overleg met elkaar als je thuis werkt (bijv. telefoon, Whatsapp videogroepsgesprek)

– Interne overleggen gaan niet door.

– Wees kritisch bij het laten doorgaan van externe gesprekken. Doe dit in overleg met de gesprekspartner, samen inventariseer je of het wel of niet doorgaat, of er een alternatief is en of het gesprek – wellicht beter verplaatst wordt.

Degene die niet thuis kunnen werken omdat er geen thuiswerk voor is of die niet thuis met hun eigen werk vooruit kunnen gaan achter de schermen aan de slag.

– Men kan er ook voor kiezen niet te komen werken. Men neemt dan compensatie of verlof.

– Voor medewerkers in risicogroepen wordt per persoon overlegd met de personeelsafdeling. Per persoon wordt gekeken naar een oplossing.

– Ook stagiaires blijven thuis.

Update 13 maart

Inmiddels heeft Bibliotheek Eindhoven zich gevoegd bij de groeiende groep bibliotheken die hebben besloten de deuren van hun vestiging(en) tot eind maart dicht te houden. De Bibliotheek Eindhoven in de Witte Dame, Expeditie E en de bibliotheek in het Huis van Waalre zijn tot eind maart gesloten voor het publiek om verspreiding van COVID-19 te voorkomen.