Initiatief educatief programma slavernijverleden Openbare Bibliotheken (16 augustus)

Slaventransport in Afrika naar een schets van David Livingstone, gravure uit Horace Waller: The last journals of David Livingstone in Central Africa, from 1865 to his death, London, 1874

De Nederlandse regering heeft recent excuses aangeboden voor het slavernijverleden. En daarbij helder aangegeven dat dit geen sluitstuk is maar juist het begin is van een proces van bewustwording en herstel (de ‘komma’ van Mark Rutte). In augustus wordt het Internationaal Bibliotheekcongres WLIC gehouden, dit jaar in Rotterdam. Kolonialisme en slavernijverleden is daar één van de onderwerpen.

Het congres is voor de sector Openbare Bibliotheken startpunt voor een initiatief om een educatief programma te ontwikkelen, over het slavernijverleden en de excuses, dat door bibliotheken kan worden aangeboden aan het voortgezet onderwijs. Dat past immers goed bij onze doelstellingen op het gebied van burgerschap, democratie, inclusie en civil society en bij de functie debat en ontmoeting. Veel bibliotheken besteden in hun programmering en op hun website ook al aandacht aan het onderwerp en bv. aan Keti Koti.

Voorafgaand aan het congres wordt een hybride kennisdeling georganiseerd, waarbij de context van het initiatief aan de orde komt en twee good practices aan het woord komen: de Bibliotheek Rotterdam en de Brooklyn Public Library uit New York. Welke educatieve activiteiten hebben zij op dit thema ontwikkeld, welke doelen streven zij na, hoe doen ze dat en wat zijn de ervaringen? De bijeenkomst is Engelstalig en hybride en het programma zier er als volgt uit:

TimeSubjectSpeaker
15.00 – 15.05Opening
15.05 – 15.15IntroductionLuc Pruijn, project initiator
15.15 – 15.30 Corrine Lampen, City Archives Rotterdam
15.30 – 15.45 Eline Rademakers, Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst
15.45 – 16.00 Djounie Anton, Public Library Rotterdam
16.00 – 16.15Short break
16.15 – 16.45 Heather Malin, Brooklyn Public Library
16.45 – 16.55Follow-upLuc Pruijn, project initiator
16.55 – 17.00Closing

Tijd en plaats: woensdag 16 augustus 15.00 – 17.00 uur in Bibliotheek Rotterdam, Hoogstraat 110, in de Desideriuszaal (1e etage). Toegang is gratis. Aansluiten kan via Microsoft Teams of fysiek (maximaal 50 personen).

Opgeven kan HIER.
Contactpersoon of nadere informatie: Luc Pruijn, directeur Bibliotheek Dommeldal
E: l.pruijn@bibliotheekdommeldal.nl T: 040-2854224