Inschrijving Beste Bibliotheek 2024: meld je aan tot en met 2 juni!

De prijs voor de beste bibliotheek is sinds 2009 dertien keer uitgereikt. DOK Delft won de eerste editie en Bibliotheek Dommeldal de laatste. Bibliotheekblad is verantwoordelijk voor de organisatie en NBD Biblion is als onmisbare sponsor verantwoordelijk voor de uitreiking. De prijs is een begrip, leidt steeds tot grote blijdschap bij de winnaar en droefenis van de andere genomineerden. De inschrijving voor 2024 staat nu open!

Tekst: Chris Wiersma (juryvoorzitter)

Criteria
Niet alleen nieuwe bibliotheken komen in aanmerking voor de felbegeerde onderscheiding. Dit zijn de criteria waarop de jury de bibliotheken beoordeelt:

• Hoe geeft de bibliotheek invulling aan de maatschappelijke opdracht.
• Hoe scoort de bibliotheek op de vijf functies van de Wsob en op de lokale verankering.
• Wat zijn opvallende samenwerkingsverbanden?
• Locatie, exterieur, interieur, uitstraling.
• Programmering.
• Collectie en personeel.
• Presentatie en public relations.

De jury kiest jaarlijks een onderwerp waar extra aandacht naar uitgaat. Dit jaar is dat het thema: ‘Ga lezen!’. Gebruik je creativiteit om te laten zien hoe jouw bibliotheek hiermee omgaat. Wat organiseert de bibliotheek op het gebied van leesbevordering? Hoe vernieuwend en succesvol is dit en met welke partijen wordt hiervoor samengewerkt?

Shortlist
De jury stelt uit de inzendingen een shortlist samen van vijf bibliotheken. Die bibliotheken worden bezocht door de voltallige jury, die hiervoor in twee dagen met een busje of ruime bolide het land doorkruist. De bezoeken worden voorbereid door de redactie van Bibliotheekblad, die ook zorgt voor het verslag in Bibliotheekblad.
Op 31 oktober wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens Bibliotheekplaza 2024 bij Amare in Den Haag.

Vakjury
De vakjury bestaat uit:
• Voorzitter Chris Wiersma, voormalig directeur-bestuurder van de Bibliotheek Groningen, BiSC Utrecht en De Nieuwe Bibliotheek in Almere.
• Erna Staal, directeur-bestuurder Bibliotheek Gouda.
• Gerard Meijer, programmamanager SPN: Stichting Samenwerkende POI’s Nederland.
• Jeanine Deckers, directeur-bestuurder Bibliotheek Bibliorura, bestuurslid Vereniging van Openbare Bibliotheken, architectuurhistoricus en maker van de blog Ten Aanval.
• Luc Pruijn, directeur-bestuurder van Bibliotheek Dommeldal, de winnaar van de vorige editie.

Voor ondersteuning en advies zorgen Menno Goosen (hoofdredacteur Bibliotheekblad) en Anne van den Dool (jurycoördinator).

Aanmelden
Meld jouw bibliotheek nu aan om mee te dingen naar deze prestigieuze onderscheiding. De bescheidenheid in onze branche is een mooie, maar ook wel hinderlijke eigenschap en moet nu resoluut terzijde worden geschoven. Voor wie dat nog niet kan: ook suggesties voor een andere dan de eigen bibliotheek zijn welkom.

Meld je aan tot en met 2 juni door een mail met korte motivatie te sturen aan: menno.goosen@bibliotheekblad.nl