Jongen (8) zet zelfgeschreven boek tussen collectie bibliotheek – met succes

Foto: Ada Community Library

Een boek geschreven en geïllustreerd door de achtjarige Dillon uit Idaho is uitgegroeid tot een hit. De jongen stopte het boek eind december ongezien tussen de collectie van de Ada Community Library’s Lake Hazel Branch in Boise toen hij samen met zijn oma de bieb bezocht. Een maand later stonden 56 mensen op de wachtlijst voor het werk.

Het 81 pagina’s tellende boek heet The Adventures of Dillon Helbig’s Crismis, geschreven door ‘Dillon his self’, en gaat over hoe hij terug in de tijd reist nadat een ster op een kerstboom ontploft. Toen de ouders hoorden wat hun zoon had gedaan, belden ze de bibliotheek om het boek weer te komen ophalen, maar het personeel vond het werk zo leuk dat ze het in de catalogus opnamen, zo schrijven The Washington Post en The New York Times. Het boek is tussen de stripboeken geplaatst en is nu een van de populairste boeken die de bibliotheek aanbiedt.

Volgens de NYT heeft het boek van de jonge schrijver ervoor gezorgd dat veel andere kinderen ook willen gaan schrijven. Verder heeft de bibliotheek de jongen een schrijversprijs uitgereikt, die ze speciaal voor hem in het leven hebben geroepen.