KBR, KU Leuven Bibliotheken en Google plaatsen duizenden boeken en documenten online

Foto: Corporis humani anatomiae liber primus (1623) – KBR, LP 6.536 A.

De Koninklijke Bibliotheek van België KBR, KU Leuven Bibliotheken en Google hebben een overeenkomst ondertekend om een brede selectie gedigitaliseerde boeken en documenten uit het cultureel en historisch erfgoed van de bibliotheken te delen. Het gaat om duizenden werken waarvan sommige dateren uit de vijftiende eeuw.

De boeken en documenten worden de komende jaren voor iedereen vrij toegankelijk gemaakt via zowel Google Books als de bibliotheekcatalogi van de instellingen zelf. Blikvangers zijn de gedrukte werken van KU Leuven-professoren die voor de afschaffing van de Oude Universiteit in 1797 werden gepubliceerd, en werken uit ’s werelds grootste verzameling in Brussel gedrukte boeken (vijftiende-achttiende eeuw). Er zijn ook unieke stukken bij, zoals het eerste werk in de westerse literatuur dat uitsluitend aan biografieën van vrouwen was gewijd.

Toegang informatie verbeteren

Hilde Van Kiel, directeur KU Leuven Bibliotheken: ‘Door onze bestanden te delen met Google worden ze breder toegankelijk via Google Books. De scans van onze erfgoedcollecties worden omgezet in tekstuele, doorzoekbare data. Dit past goed binnen het opendatabeleid van de KU Leuven en zal het onderzoek naar collecties als Lovaniensia of Jesuitica een boost geven.’ Sara Lammens, algemeen directeur a.i. bij KBR, voegt toe: ‘In ons actieplan voor de komende jaren is opgenomen dat KBR wil bijdragen aan de democratische fundamenten van de steeds digitaler wordende samenleving. Dat doen we door een grote hoeveelheid aan authentieke informatie beschikbaar te stellen aan de burger. Meer informatie online zetten, de toegang tot die informatie verbeteren en onderzoek in de digital humanities faciliteren zijn onze huidige prioriteiten.’

Machineleesbaar

De bibliotheken selecteerden meer dan tachtigduizend gedigitaliseerde werken uit hun collecties. Deze zullen naar de datacentra van Google worden gestuurd, waar ze verder worden aangevuld met data waardoor de tekst doorzoekbaar en machineleesbaar wordt. Nadat dit proces is voltooid, zal Google de digitale kopieën beschikbaar stellen op Google Books. KU Leuven Bibliotheken en KBR zullen ook een kopie van de verrijkte data bewaren en in hun eigen catalogus opnemen. De boeken die deel uitmaken van dit project vallen niet langer onder het auteursrecht.

De samenwerking met Google zal in de loop van 2022 van start gaan. Wereldwijd heeft het bedrijf al talrijke collecties gedigitaliseerd, onder meer van de universiteitsbibliotheken van Stanford, Harvard en Oxford. Eerder werd al een overeenkomst ondertekend met de Universiteitsbibliotheek Gent.