Kinderboekenschrijvers maken voorleesserie over kinderen in quarantaine

Op initiatief van de Koninklijke Bibliotheek (KB) en stichting De Schoolschrijver start vandaag onder de titel Huisarrest een serie voorleesverhalen over kinderen die vanwege een virus hun huis niet mogen verlaten. De KB en stichting De Schoolschrijver willen met de tiendelige serie basisscholen helpen op afstand leesplezier te bieden aan kinderen.

De serie wordt geschreven en online voorgelezen door tien bekende kinderboekenschrijvers. De eerste aflevering is van Maren Stoffels; de dag erna wordt het verhaal verder verteld door collega-schrijver Anna van Praag. Andere schrijvers zijn Pieter Koolwijk, Sanne Rooseboom, Marcel van Driel, Janny van der Molen, Pim Lammers, Enne Koens, Simon van der Geest en Abdelkader Benali, die tekende voor de ontknoping. Alle schrijvers filmden hun voorleessessie vanuit hun eigen huis. De serie is een raamvertelling, geïnspireerd op de Decamerone van Boccaccio, aldus de KB. In de serie worden tien kinderen gevolgd die aan hetzelfde plein wonen en die niet naar buiten mogen en niet naar school, omdat er een virus heerst. Daarom vertellen ze elkaar verhalen door hun open raam.

De serie laat kinderen thuis genieten van verhalen, naast het huiswerk dat ze moeten doen. Na het voorlezen volgt ook een boekentip. Kinderen die lid zijn van de bibliotheek kunnen dit e-book direct lenen via de site van de Jeugdbibliotheek, zo meldt de KB. De serie is gemaakt voor de groepen 3 tot en met 8.

Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver, stelt in een persbericht over het initiatief: ‘Voor veel kinderen is het erg wennen, ineens lesdagen thuis. Luisteren naar een mooi verhaal van een echte schrijver is dan een heel fijne onderbreking. We hebben bewust gekozen voor een actuele setting. Kinderen herkennen zich in de situatie en zullen ontdekken dat juist verhalen en verbeeldingskracht helpen om met ingewikkelde situaties om te gaan. Met deze serie is de eerste kinder-Decamerone geboren.’

De eerste aflevering, getiteld ‘De dakloze die de loterij won’ van Maren Stoffels komt vandaag beschikbaar om 14.00 uur. De afleveringen zijn vanaf maandag 30 maart dagelijks om 14.00 uur te volgen en terug te kijken via https://www.jeugdbibliotheek.nl/huisarrest en https://www.deschoolschrijver.nl/huisarrest/