LocHal bekroond met Europese erfgoedprijs ‘Europa Nostra Award’

De Tilburgse LocHal is op 7 mei onderscheiden met de prestigieuze Europese erfgoedprijs Europa Nostra Award. De LocHal behoort tot de winnaars in de categorie ‘Conservation’. De LocHal wordt met name geroemd als een goed voorbeeld van het herbestemmen van industrieel erfgoed, De jury van de Europa Nostra Award koos in totaal 21 winnaars in vier categorieën van erfgoedprijzen. De LocHal is samen met zeven andere projecten onderscheiden in de categorie conserveringsprojecten. De jury stelt over de LocHal dat het een prachtig voorbeeld is voor herbestemmen van industrieel erfgoed, waarbij het verhaal en de geschiedenis van het spoorwegbedrijf nog altijd aanwezig zijn in het gebouw. ‘The LocHal, carefully designed according to the best practice principles for the adaptive reuse and restoration of industrial heritage, has become the beating heart of the district. Its rugged steel structure and new architecture provide the backdrop for all manner of public events and exhibitions. Knowledge is not only consumed but also produced by its residents the Midden-Brabant Libraries, the arts organisation Kunstloc, cultural investment fund Brabant C and the co-working facilities of Seats2Meet. (…) A strong ethos of sustainability in the design solutions contributes to the well-being of the users with much thought put into the division of space. As the building is publicly accessible, it is a meeting point for people and has contributed to the revitalisation of the neighbourhood,’ aldus de jury.

De LocHal, waarin onder andere de centrale vestiging van Bibliotheek Midden-Brabant gevestigd is, is het resultaat van de transformatie van een voormalige locomotiefwerkplaats door een samenwerkingsverband van Civic Architects, Braaksma & Roos Architectenbureau, Inside Outside – Petra Blaisse en Mecanoo. Het gebouw, dat op 2 januari 2019 openging, heeft sindsdien al verschillende prijzen en nominaties binnengesleept, onder andere als ‘World Building of the Year’ en bij de verkiezing ‘BNA Beste Gebouw 2019’. De bibliotheek was in 2019 ook genomineerd voor de internationale Public Library of the Year Award, maar moest de ultieme eer uiteindelijk aan Oodi Helsinki laten.

Naast de LocHal zijn er nog twee andere Nederlandse winnaars van de Europa Nostra Award. Het onderzoeksproject Scanning for Syria werd samen met twee andere projecten gekozen tot beste wetenschappelijke onderzoeksprojecten en conservator en oprichter Don Duco van het Amsterdam Pipe Museum werd onderscheiden vanwege zijn inzet gedurende vijftig jaar voor het museum.

Foto: Door Magere Hein – Eigen werk, CC BY-SA 4.0,