Boekenweek 2021 eindelijk van start

Op zaterdag 31 mei heeft demissionair minister Ingrid van Engelshoven de eerste exemplaren van het Boekenweekgeschenk en -essay uitgereikt aan geschenkauteur Hanna Bervoets en essayist Roxane van Iperen. Hiermee opende zij officieel de Boekenweek van 2021. Dit deed zij samen met Boekenweekdichter Babs Gons en CPNB-directeur Eveline Aendekerk in boekhandel Stumpel in Purmerend. De Boekenweekauteurs gaan vanaf nu tegelijk met tal van schrijvers weer het land in om de Boekenweek met inachtneming van coronamaatregelen te vieren. Ter ere van 20 jaar hoofdsponsorschap geeft NS de lezers van het Boekenweekgeschenk 2021 ook nog eens de Boekenweekgeschenken van de afgelopen 20 jaar digitaal cadeau.

Opening Boekenweek door demissionair minister Van Engelshoven
Elk jaar wordt de Boekenweek afgetrapt met het fameuze Boekenbal, dat dit jaar door de coronamaatregelen helaas geen doorgang kan vinden. Om de uitgestelde Boekenweek toch officieel te openen en om boekhandels, bibliotheken, schrijvers en uitgeverijen na een zware tijd een hart onder de riem te steken, gaf demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven acte de présence bij de pas geopende boekhandel Stumpel in Purmerend. Zij reikte de eerste exemplaren van het Boekenweekgeschenk en -essay uit aan de Boekenweekauteurs. Niet eerder werd de Boekenweek uitgesteld en in de zomer georganiseerd.

CPNB-directeur Eveline Aendekerk benadrukte het belang van dit bijzondere moment:
Midden in de Boekenweek van 2020 ging Nederland in lockdown maar na anderhalf jaar van coronamaatregelen lijkt het begin van het einde in zicht en dat is voor boekhandels, bibliotheken, schrijvers en uitgevers heel belangrijk. De start van de Boekenweek is dan ook van grote symbolische waarde. Als collectief hebben we ons daar hard voor ingezet met onder andere grootschalige campagnes als #ikleesthuis en #steunjeboekhandel. Maar het is voor al die lezers zo fijn en waardevol dat ze weer echt naar de boekhandel en bibliotheek kunnen. Eindelijk kunnen we met elkaar de Boekenweek vieren met extra veel boeken en de prachtige Boekenweekuitgaven van Hanna Bervoets en Roxane van Iperen die te lang op de plank hebben liggen wachten!’

Boekenweekgeschenk en Boekenweekessay
Dit jaar schreef Hanna Bervoets het Boekenweekgeschenk Wat wij zagen en schreef Roxane van Iperen het Boekenweekessay De genocidefax. Beide auteurs zijn verrukt dat de boekhandels en bibliotheken hun deuren weer hebben kunnen openen en bezoekers mogen verwelkomen. Ze zijn blij dat na het verplaatsen van de Boekenweek van maart naar mei eindelijk heel Nederland het Boekenweekgeschenk en -essay kan lezen. Beide auteurs zullen van 29 mei t/m 6 juni met een speciale Boekenweektournee boekhandels en bibliotheken in het hele land aandoen, waar ze online en waar mogelijk offline lezers ontmoeten. Hierbij worden de geldende coronamaatregelen goed in acht genomen. Kijk voor meer informatie en het tourneeschema op de literaire agenda. Tijdens de Boekenweek krijgen lezers het Boekenweekgeschenk cadeau van de boekhandel bij besteding van € 15,- aan Nederlandstalige boeken en is het essay voor € 3,75 in de boekhandel verkrijgbaar.

NS 20 jaar hoofdsponsor
Om 20 jaar sponsorschap te vieren, geeft NS (trein)lezers van het Boekenweekgeschenk 2021 de Boekenweekgeschenken van de afgelopen 20 jaar cadeau, te lezen op de e-reader of te downloaden als pdf. Lezers kunnen op reis door de twintig prachtige verhalen die de auteurs de afgelopen twintig jaar geschreven hebben. Vanaf 29 mei vinden lezers met het wachtwoord dat in het Boekenweekgeschenk te vinden is meer informatie en toegang tot alle voorgaande Boekenweekgeschenken. Kijk voor meer informatie HIER .

Boekenweekauteurs zijn gasthoofdredacteur op Hebban.nl
Vanaf 27 mei staat lezerscommunity Hebban volledig in het teken van de Boekenweek. Dit jaar zijn Hanna Bervoets en Roxane van Iperen gasthoofdredacteur op Hebban.nl. Dat betekent dat zij gedurende deze periode de redactionele invulling op het platform bepalen. Bervoets en Van Iperen geven onder andere boekentips voor de zomer, er volgen verdiepende longreads, interviews met Boekenweekdichter Babs Gons en redacteuren en uitgevers en nog heel veel meer.

25 Boekenweektitels
Om mensen zoveel mogelijk te inspireren om nieuwe boeken te lezen heeft een panel van uitgevers samen met boekhandelaren een lijst opgesteld met 25 titels die je tijdens de Boekenweek van 2021 moet lezen. De titels zijn speciaal uitgezocht voor de zomerse Boekenweek van 2021.