NBD Biblion boekt omzetstijging van 11,4%

Foto: Jimke Joling

Tekst: Maarten Dessing

NBD Biblion heeft vorig jaar een omzet gehaald van 46,4 miljoen euro. Dat is een stijging van 11,4%. Verkoop van boeken is de belangrijkste omzetpijler gebleven. Dat blijkt uit het jaarverslag. Het is het vierde jaar op rij dat de bibliotheekdienstverlener een omzetstijging boekt. Het positieve resultaat van 435.000 euro is wel lager dan de jaren ervoor door enkele bijzondere posten, zoals de boekwinst op de verkoop van het oude pand in 2021 en de afwaardering van de goodwill in 2022. Los van deze bijzondere kosten blijft het resultaat fluctueren rond de 2 tot 2,5 miljoen euro.

De omzet uit de verkoop van boeken steeg met 10% naar 25,8 miljoen euro. Net als de reguliere boekhandel ziet NBD Biblion bij bibliotheken de vraag naar anderstalige boeken toenemen. Om die reden heeft het bedrijf vorig jaar 2500 anderstalige titels ingekocht (waarvan 1500 Engelstalig). Behalve dat reguliere aanbod heeft het 5000 Oekraïense titels aan bibliotheken geleverd. Ook is er veel meer vraag naar YA- en manga-titels.

NBD Biblion is zich, mede door de overname van softwareleverancier Aura eind 2021, meer op scholen gaan richten. Via deze dochteronderneming kan het openbare bibliotheken en hun schoolbibliotheken beter ondersteunen met het organiseren van hun Bibliotheek op school en het bijbehorende uitleenproces. Vorig jaar schaften vijftien openbare bibliotheken de software aan. Daarbij zijn 55% meer boeken aan scholen geleverd dan in 2021.

Vorig jaar lanceerde het eerder overgenomen Bookarang zijn eerste producten: WelkBoek (een online adviesservice voor bibliotheekleden), Leestipper (een e-maildienst met tips op basis van een persoonlijke profiel) en ThemaKiezer (een dienst voor bibliotheekmedewerkers om snel themalijsten samen te stellen). In samenwerking met het Literatuurmuseum werd een Young Adult leestipper gepresenteerd.

En wat met de twee miljoen exemplaren die bibliotheken jaarlijks afschrijven? NBD Biblion doet steeds meer moeite om bibliotheekboeken circulair te maken. Het bedrijf stimuleert bibliotheken, die de meeste afgeschreven boeken weggegeven, om die exemplaren in te leveren. Als ze nog bruikbaar zijn, worden ze ingezet om mensen op een laagdrempelige manier met boeken in contact te brengen. Als dat niet het geval is, wordt het materiaal hergebruikt om er een boekenkast van te maken: de Biebox.

Top 10 meest bestelde boeken (volwassenen):
1. De geheimen van de kostschool – Lucinda Riley (1613 keer)
2. Sophia’s triomf – Corina Bomann (1080 keer)
3. Gloriedagen – Corina Bomann (1077 keer)
4. Roadtrip – Suzanne Vermeer (1045 keer)
5. Kom eens gauw – M.J. Arlidge (1036 keer)
  De gunst – Nicci French (1036 keer)
7. Gewetenloos – Karin Slaughter (987 keer)
8. Aleksandra – Lisa Weeda (965 keer)
9. Jussi Q. Natriumchloride – Jussi Adler-Olsen (960 keer)
10. Koraalrif – Suzanne Vermeer (950 keer)

Top 10 meest bestelde boeken (jeugd):