NBD Biblion lanceert nieuwe streamingdienst Biblioscoop

(Video onder bericht)

NBD Biblion lanceert een nieuwe streamingdienst genaamd Biblioscoop met daarop een ruim aanbod documentaires, filmhuisfilms en boekverfilmingen. Met deze nieuwe dienst kunnen bibliotheken hun dvd-collectie aanvullen en uitbreiden.

“We zijn trots op deze nieuwe dienst en hopen dat veel bibliotheekleden hun weg zullen vinden naar Biblioscoop en mooie films en interessante documentaires zullen streamen”, aldus NBD Biblion directeur Nina Nannini die aanvult dat Biblioscoop nog volop in ontwikkeling is. “We zien nog heel veel mogelijkheden voor deze nieuwe dienst. Zo werken we aan een app die we binnenkort lanceren en willen we bibliotheken de mogelijkheid bieden om ook regionale content aan te bieden. Ook willen we het mogelijk maken om de fysieke collectie van de bibliotheek te koppelen aan Biblioscoop en natuurlijk blijven we bezig met het uitbreiden van het filmaanbod.”

Met Biblioscoop komt NBD Biblion tegemoet aan de kerntaak van de bibliotheken, namelijk het geven van toegang tot informatie via boeken en digitale bestanden. Het laatste is in de afgelopen jaren onder druk komen te staan. Werden er in 2016 nog 3,4 miljoen dvd’s uitgeleend, in 2019 waren dat er nog 2 miljoen en in 2022 nog maar 800.000. Veel bibliotheken willen deze collectie beschikbaar houden voor hun leden “Maar ze zoeken ook naar nieuwe manieren, een die beter past bij de huidige tijd, om deze collectie aan te reiken. Daar kan Biblioscoop bij helpen”, vertelt Nannini.

Bibliotheekleden vinden een divers ‘bibliotheekwaardig’ aanbod op Biblioscoop. “We lanceren met een mooie collectie filmhuisfilms, documentaires en boekverfilmingen. We zullen dit maandelijks uitbreiden zodat er voor leden steeds iets nieuws te ontdekken valt.”

NBD Biblion testte de nieuwe dienst in 2023 uitgebreid met 8 bibliotheken in een pilotfase. “Dit heeft ons alle handvatten gegeven om de dienst nog verder te professionaliseren en ontwikkelen zodat deze nu goed aansluit bij de wensen van de bibliotheken en haar leden.”