NBD Biblion wil met overname Aura ontlezing leerlingen tegengaan

Met de overname van softwareleverancier Aura wil NBD Biblion de groeiende ontlezing in het Nederlandse onderwijs tegengaan. Door het collectie-aanbod, uittreksels en leesadviezen van NBD Biblion te combineren met de bibliotheek-software, de Library App en leerlingen-reviews van Aura worden meer scholieren gestimuleerd om te gaan lezen.

Aura Software BV uit Ede levert al dertig jaar software aan mediatheken van scholen. Het bedrijf telt 1400 klanten en Aura Online is de meest gebruikte bibliotheeksoftware in Nederland. De Aura Library App wordt inmiddels door meer dan 500.000 leerlingen, docenten en medewerkers gebruikt. In de app kunnen leerlingen onder meer sterren uitdelen aan boeken en reviews van andere leerlingen zien.

NBD Biblion levert ook diensten aan het onderwijs en werkte al samen met Aura bij het bestellen van boeken uit haar webshop voor schoolmediatheken. ,,Wij willen meer actief worden in het onderwijs en een zo groot mogelijk bereik onder leerlingen creëren”, zegt algemeen directeur Nina Nannini van NBD Biblion. ,,Aura heeft de contacten met de scholen. Door hun aanbod met dat van ons te combineren kun je nieuwe koppelingen maken en het hele proces van lezen doorlopen. Door Bookarang aan Aura te koppelen krijgen leerlingen hele persoonlijke leesadviezen. Leerlingen uit het vmbo krijg je bijvoorbeeld alleen maar aan het lezen door in te haken op hun persoonlijke leeservaring. Als ze een boek lezen dat ze leuk vinden, lezen ze er misschien nog wel één.”

Volgens het laatste internationale PISA-onderzoek hebben Nederlandse leerlingen minder leesplezier en lezen ze minder dan kinderen in andere EU-landen. De leesvaardigheid is opnieuw gedaald. Bijna een kwart van de leerlingen leest niet op het niveau dat nodig is om goed te kunnen functioneren op school of in de maatschappij. Om dat tij te keren zijn in Nederland diverse actieprogramma’s gestart zoals Kunst van Lezen, de Leescoalitie en het Leesoffensief, die door de overheid worden ondersteund. Ook NBD Biblion steunt die programma’s en werkt met diverse organisaties samen aan leesbevordering, bijvoorbeeld via gaming.

Door de overname van Aura verwacht NBD Biblion scholieren beter te kunnen ondersteunen bij examens, mediatheken beter te helpen met leesbevordering en digitale geletterdheid en hun collecties actueler te maken. Ook biedt het mogelijkheden voor het lanceren van streamingdiensten voor scholieren zoals e-books en audioboeken. Aura telt vijf medewerkers en blijft voorlopig gevestigd in Ede.