Nederlandse bibliotheken bezorgd over gevolgen Russische inval Oekraïne

Foto: Shutterstock

(Bron: VOB)

Statement VOB over de inval in Oekraine:

Als Nederlandse bibliotheken zijn we geschokt door de Russische inval in Oekraïne en hoe de situatie zich ontwikkelt. We leven mee met iedereen die de gevolgen ervaart van deze oorlog. Daarnaast maken we ons grote zorgen over de gevolgen van de oorlog voor de bibliotheken en het erfgoed van de Oekraïne en spreken we onze steun uit richting onze collega’s daar.

De European Bureau of Library, Information and Documentation Associations (EBLIDA), NAPLE en Public Libraries 2030 hebben zich namens alle aangesloten Europese Verenigingen van Openbare Bibliotheken uitgesproken tegen de Russische inval in Oekraïne.
Bibliotheken worden onder meer aangemoedigd om gezamenlijk met hun gemeente(n) en ngo’s Oekraïense vluchtelingen lokaal zo goed mogelijk op te vangen, te ondersteunen en praktische hulp te bieden.
De FOBID, VOB, SPN en KB steunen deze oproep en vragen Nederlandse openbare bibliotheken om lokale initiatieven actief met elkaar te delen.