Nieuwe leden Raad van Toezicht van Bibliotheek Gelderland Zuid

De Bibliotheek Gelderland Zuid verwelkomt twee nieuwe leden binnen de Raad van Toezicht: advocaat Rachid Benhadi en jurist en beleidsadviseur inclusie Samira Barari. Beiden brengen nieuwe invalshoeken en een breder perspectief op de maatschappij mee naar de bieb.

Advocaat Koen Wools had de maximale twee termijnen in de Raad van Toezicht erop zitten bij de bibliotheek, waardoor er een plek vrij kwam. Deze is inmiddels opgevuld door advocaat Rachid Benhadi, werkzaam bij Hekkelman Advocaten. De bibliotheek speelt een belangrijke rol in het leven van Benhadi: “Ik koester warme herinneringen uit mijn jeugd aan de bibliotheek als laagdrempelig instituut waar kennis voor iedereen beschikbaar is. De bibliotheek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan mijn algehele ontwikkeling, en mijn taalontwikkeling als kind in het bijzonder. Ik zou graag een bijdrage willen leveren aan de verdere ontwikkeling van de bibliotheek als onmisbaar instituut van onze samenleving.”

Samira Barari is jurist en beleidsadviseur inclusie bij de Provincie Gelderland. In mei is zij toegetreden tot de Raad van Toezicht als aspirant-lid om ervaring op te doen als toezichthouder. Barari en de bieb delen dezelfde visie: “De bibliotheek is voor mij en mijn kinderen de plek om te ontmoeten, ontdekken en leren. Een plek waar een gemêleerde groep geniet van het rijke aanbod aan taal, kunst en cultuur. En daarmee de plek om te investeren in gelijkwaardigheid en toegankelijkheid. Een organisatie die hier werk van maakt, daar wil ik graag aan bijdragen.”

De Bibliotheek Gelderland Zuid is met 27 vestigingen in zes gemeenten, ruim 55 bibliotheken op scholen en ruim een miljoen bezoekers per jaar een van de grootste bibliotheekorganisaties in Nederland. De bibliotheek heeft een nauwe samenwerking met scholen op taal- en digitaal gebied en een breed aanbod voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal of ondersteuning nodig hebben bij digitale vaardigheden. De bieb wil door haar activiteiten en diensten zoveel mogelijk betekenen voor de inwoners in haar werkgebied. Directeur-bestuurder Bert Hogemans is daarom blij met de twee nieuwe toezichthouders: “Met de komst van Rachid en Samira vormt de Raad van Toezicht een betere afspiegeling van de samenleving. Via deze twee nieuwe leden halen we nieuwe invalshoeken binnen en een breder perspectief op de maatschappij. Zodat wij de inwoners in ons werkgebied nog beter kunnen bedienen.”