Noordelijke bibliotheken halen € 6448 op voor Beatrix Kinderziekenhuis

Barbara Baijens, Stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis (l) en Mariça van der Weerd, namens de noordelijke bibliotheekorganisaties (r).

(Video onder bericht)

Zet een schrijver en vier noordelijke bibliotheekorganisaties bij elkaar en er ontstaan mooie dingen. Eind vorig jaar begon de samenwerking met schrijver Allart Hakvoort. Hij schreef het Groningse kinderboek Loep en de Pyroman en wilde een deel van de opbrengst doneren aan het Beatrix Kinderziekenhuis. Waarom? “Lezen en voorlezen haalt kinderen even uit de realiteit van het ziek zijn. Als ouder van een kind met een beperking weet ik hoe belangrijk en fijn dit is. Loep biedt kinderen een wereld van fantasie en plezier met Groningen als decor”, vertelt Hakvoort.

Een fantastisch initiatief vonden Biblionet Groningen, Forum Groningen, Biblionet Drenthe, de Friese bibliotheken en ook NBD Biblion. Voor het eerst sloegen ze voor een goed doel de handen ineen: 40% van de opbrengst zou gaan naar het Groningse kinderziekenhuis. “Want van voorlezen wordt iedereen een beetje beter”, zo stelden de organisaties samen. Elk kochten ze een flink aantal boeken in voor hun bibliotheken en bovendien verdubbelden ze de donatie die hun aankoop had opgeleverd.

Tijdens een vrolijke live-uitzending over het belang van lezen en voorlezen met Arno van der Heyden, schrijver Allart Hakvoort, leesconsulent Renske Thalen en Barbara Baijens van Stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis werden inwoners van de provincies uitgenodigd een duit in het zakje te doen door het boek te kopen of een bedrag te doneren. En dat deden ze! Inmiddels is het feest compleet, want Loep en de Pyroman is nu ook te vinden bij basisscholen in de provincie Groningen die werken met het programma de Bibliotheek op school.

In totaal werden er 563 boeken verspreid en samen brachten de schrijver, noordelijke bibliotheken én inwoners een prachtig bedrag bij elkaar. Middels een creatief gemonteerd filmpje overhandigen de organisaties een cheque met een bedrag van 6448,34 euro aan het Beatrix Kinderziekenhuis. Namens alle bibliotheekorganisaties: “Wij zijn trots dat we zo’n mooi bedrag hebben opgehaald. Hierdoor kan het Beatrix Kinderziekenhuis projecten ondersteunen die het verblijf in het ziekenhuis voor kinderen en hun ouders aangenamer maken. Lezen en voorlezen voor kinderen samen met hun ouders is hier onderdeel van.”