Ontwikkelplein in Centrale Bibliotheek Rotterdam geopend

Op 11 oktober was de feestelijke opening van het Ontwikkelplein in de Centrale Bibliotheek. Directeur-bestuurder Theo Kemperman verrichtte samen met Harry Nuys van het Leerwerkloket de officiële openingshandeling.

Het Ontwikkelplein vind je op de eerste verdieping van de Centrale Bibliotheek aan de Hoogstraat. Rotterdammers kunnen hier terecht voor informatie en advies, praktische hulp en zelf leren. Denk aan het verbeteren van taalvaardigheid, digitale vaardigheden of rekenvaardigheden. Of aan vragen over overheidszaken, werk en vrijwilligerswerk, geld, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling.

Kelly Oostlander, projectleider van het Ontwikkelplein: ‘Na een paar maanden proefdraaien met een groeiende groep partners en steeds meer activiteiten, gaat er nu een nieuwe fase in. We zijn trots op het aanbod dat we onze bezoekers kunnen bieden en willen hier graag meer bekendheid aan geven. We bekijken continu wat Rotterdammers nodig hebben en welke partners hierbij kunnen helpen. ’

Wat vind je op het Ontwikkelplein?
Op het Ontwikkelplein zijn steeds meer organisaties te vinden die je kunnen helpen bij dagelijkse zaken. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid kunnen bezoekers terecht met hun vragen over digitaal zaken doen met de overheid. Hiernaast zijn er diverse activiteiten van de bibliotheek voor mensen die beter willen worden met de computer of beter Nederlands willen leren spreken, schrijven of lezen. Aanvullend is er voor inburgeraars het Informatiepunt Inburgering010 van de Gemeente Rotterdam, waar zijn terecht kunnen met al hun vragen over inburgeren. Ook is er informatie en hulp op het gebied van financiën, bijvoorbeeld over het digitaal regelen van je bankzaken. En je kunt advies krijgen op het gebied van werk en vrijwilligerswerk. Zo heeft het Leerwerkloket een inloopspreekuur om mensen te adviseren over omscholing, bijscholing en de mogelijke financiering hiervan. Op het plein is ook ruimte voor het organiseren van ontmoetingen. ANBO (Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen) organiseert er ZilverGoud middagen waarbij senioren elkaar ontmoeten en met elkaar diverse activiteiten ondernemen.

Het Ontwikkelplein sluit ook aan op de actualiteit. Zo is er sinds kort op dinsdagmiddag een spreekuur van het Informatiepunt Energie door Energiebank Rotterdam. Hun energiecoaches geven advies over hoe mensen hun energierekening zelf kunnen verlagen. Erica Meijerink van Energiebank Rotterdam: ‘Alles rondom energie kan worden besproken. Van hoe werkt het eco-wasprogramma tot en met hoe zit mijn energierekening in elkaar.’

Waarom vindt Bibliotheek Rotterdam het Ontwikkelplein belangrijk?
Directeur-bestuurder Theo Kemperman van Bibliotheek Rotterdam is enthousiast over het aanbod voor Rotterdammers op het Ontwikkelplein: ‘In de bibliotheek kunnen mensen laagdrempelige hulp krijgen en zichzelf verder ontwikkelen. De bibliotheek heeft hiervoor een uitgebreid en groeiend eigen aanbod. Daarnaast wil de bibliotheek ook graag een platform bieden voor aanbod van andere partijen en samenwerking tussen verschillende partijen ondersteunen. Op het Ontwikkelplein krijgt deze ambitie vorm.’