Opening jongerenvloer in de Bibliotheek Stede Broec

(Video onder bericht)

De Bibliotheek Stede Broec opent een jongerenvloer: een plek waar jongeren gebruik kunnen maken van studieplekken, tot rust kunnen komen, inspiratie vinden om zich persoonlijk te ontwikkelen en elkaar kunnen ontmoeten. Bibliotheekblad zal in de maarteditie uitgebreid aandacht besteden aan dit project.

Het initiatief voor de herinrichting is in zeer korte tijd tot stand gekomen dankzij een projectsubsidie van Probiblio, de service organisatie voor bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland. Zij hebben unaniem gekozen voor de Bibliotheek Stede Broec om te laten zien hoe een bibliotheek bij kan dragen aan de leefbaarheid voor jongeren van een kleine dorpskern in samenwerking met een lokaal netwerk. ‘We zijn trots om meteen aan te kunnen kondigen dat er een vervolgproject is toegezegd om programmering op te zetten voor jongeren.’

Perspectief
In de media is er regelmatig aandacht voor de zorgen over de ontwikkeling van jongeren, vooral sinds corona. Zo heeft een op de vier jongeren tussen 15 en 18 jaar in Nederland zo’n achterstand in taalontwikkeling dat zij moeite zullen hebben om een baan te vinden, gezond te leven en hun (geld)zaken goed te regelen. Ook depressie en eenzaamheid liggen op de loer bij deze groep.
De Bibliotheek biedt een plek waar jongeren zonder verplichtingen of plan binnen kunnen lopen en perspectief kunnen vinden. Er zijn studieplekken zonder de afleidingen van thuis en het is een ontmoetingsplek om samen te leren of in gesprek te raken. De collectie is flink vernieuwd met boeken in het genre Young Adult (ontdekken wie je bent en wat je wil), en populaire BookTok titels. Jongeren hoeven geen lid te zijn om gebruik te maken van de jongerenvloer. Maar wat let je: het abonnement is gratis tot 18 jaar en geeft ook toegang tot e-books, luisterboeken, online oefenprogramma’s en online cursussen voor zowel persoonlijke ontwikkeling als vaardigheden voor op de werkvloer.

Feestelijk programma
De jongerenvloer in de Bibliotheek Stede Broec wordt op donderdag 19 januari geopend met een feestelijk programma tussen 16:00 -18:00 uur. Zowel jongeren als professionals die veel met jongeren te maken hebben zijn van harte welkom om te komen kijken en in gesprek te gaan over mogelijkheden voor activiteiten voor jongeren. Er zullen jongeren aanwezig zijn die elk op een eigen manier al ontdekt hebben wat de Bibliotheek voor ze kan betekenen: van leesplezier tot opstap naar de eerste stappen in hun loopbaan. Ook Probiblio en het onderwijs zijn vertegenwoordigd bij de opening.

Podcast What the BIEB?! nam een uitzending op in bieb Stede Broec.
Voor alle afleveringen van What the BIEB?! klik HIER.