Oproep: geef boeken voor Oekraïne tijdens WLIC 2023

(Bron: VOB)

Ga je in augustus naar WLIC 2023 in Rotterdam? Neem dan een boek mee om te doneren aan Oekraïne.

Als gevolg van de oorlog met Rusland zijn in Oekraïne bijna 300 bibliotheken verwoest en een groot aantal bibliotheken zwaar beschadigd. De collectie van deze bibliotheken is verloren gegaan of vernietigd. Kateryna Aleksieienko, een bibliothecaresse in Oekraïne, en haar collega’s werken samen met liefdadigheidsinstellingen om boeken in te zamelen voor Oekraïense bibliotheken. Zij willen de collecties meer inclusief en divers maken, bruggen slaan tussen Oekraïne en de rest van Europa én Oekraïners helpen hun taalvaardigheid te vergroten. Je kunt heel eenvoudig bijdragen. Neem een boek mee naar IFLA’s WLIC 2023 in Rotterdam Ahoy. In het conferentiecentrum wordt een doos neergezet waarin alle boeken worden verzameld. De openbare bibliotheek van Rotterdam slaat deze boeken tot het einde van de conferentie op in haar locatie Zuidplein. Aan het einde van de inzamelingsperiode brengen Oekraïense collega’s de boeken naar Oekraïne. Of het nu fictie of non-fictie is en ongeacht de taal, alle boekdonaties worden gewaardeerd en aangemoedigd zolang de gedoneerde boeken in goede staat en bruikbaar zijn.