Podcastserie Bibliotheek Nijkerk: ‘Oorlog op de Veluwe’

In opdracht van Bibliotheek Nijkerk maakte historicus Anton van Renssen onder de titel ‘Oorlog op de Veluwe’ een podcastserie over de Tweede Wereldoorlog. De serie bestaat uit negen afleveringen waarin oorlogsgebeurtenissen uit vijf Veluwse gemeenten behandeld worden en de gevolgen daarvan na 1945.

Het gaat onder andere om verhalen over de razzia van Putten, de gijzeling in het stadhuis van Nijkerk en de Joodse professor van Ermelo. De Veluwse gemeenten waarvan de oorlogsgeschiedenis belicht worden zijn: Barneveld, Ede, Ermelo, Nijkerk en Putten.

De afleveringen bestaan uit een combinatie van oral history, interviews met deskundigen en resultaten van literatuuronderzoek en nieuw archiefonderzoek, waardoor nieuwe invalshoeken ontstaan. Bibliotheek Nijkerk noemt ook de muziekkeuze bijzonder. Die bestaat voornamelijk uit composities van Joodse slachtoffers van de Holocaust en is gebruikt met toestemming van de Leo Smit Stichting in Amsterdam.

Roel Zuidhof, directeur van de Bibliotheek Nijkerk, zegt over het initiatief: ‘De podcastserie Oorlog op de Veluwe laat mensen op een vernieuwende manier kennismaken met de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Door het gebruik van achtergrondgeluiden wordt een indringende sfeer opgeroepen. Het publiceren van podcasts is een nieuwe dienstverlening die bij uitstek geschikt is voor bibliotheken. Het sluit naadloos aan bij verschillende van onze wettelijk taken, zoals het ter beschikking stellen van kennis en informatie, het bieden van mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie en het laten kennis maken met kunst en cultuur.’

De laatste aflevering – over een fatale wapendropping in Ede – verscheen op 8 februari.

De podcasts zijn te beluisteren via Spotify, Soundcloud of iTunes.

De vijf deelnemende gemeenten financieren een deel van de productie. Daarnaast is in het kader van 75 jaar vrijheid een bijdrage toegekend door het Mondriaanfonds namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In haar toekenning van de subsidie sprak het Mondriaanfonds dat het project blijkt geeft van ‘goed cultureel ondernemerschap’

Bibliotheek Nijkerk maakte eerder in samenwerking met twee studenten van de Hogeschool Utrecht ook al een podcastserie over de nieuwe bibliotheek Nijkerkerveen.