Ruim 900.000 e-books geleend via ThuisBieb

De Koninklijke Bibliotheek (KB) meldt dat er via de ThuisBieb-app sinds begin april ongeveer 920.000 e-books zijn gedownload. De ThuisBieb-app is per 1 juni gesloten. De ThuisBieb werd op 8 april door de KB gelanceerd. De app bood tijdelijk toegang tot 100 e-books, die beschikbaar waren voor iedereen, ook voor mensen die géén lid zijn van de bibliotheek. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de ThuisBieb beschikbaar zou blijven tot 10 mei, maar die termijn werd verlengd tot eind mei. Met de ThuisBieb wilde de KB een online alternatief bieden met het oog op de gedwongen sluiting van alle bibliotheken in het land. Met de app wilden de KB en de lokale bibliotheken tevens iedereen een hart onder de riem steken: zowel leden als niet-leden van de bibliotheek. De ThuisBieb sloot daarmee aan bij de CPNB-campagne #ikleesthuis, die naar aanleiding van de coronacrisis werd gelanceerd, zo meldde de KB bij de lancering.

De ThuisBieb-app is per 1 juni gesloten, nu de meeste bibliotheken hun gebouwen weer hebben geopend en mogelijkheden bieden om bij de lokale vestigingen materialen te lenen.
De KB meldt nu dat vanaf de lancering van de ThuisBieb-app deze door meer dan 160.000 mensen actief is gebruikt. Zij hebben allen minimaal één boek gedownload. In totaal zijn er ruim 920.000 boeken gedownload. ‘De ThuisBieb was dan ook wekenlang de populairste boekenapp in de appstores,’ aldus de KB.

Tot de meest gedownloade boeken behoren volgens de KB onder andere Rinkeldekink van Martine Bijl, Thuis mag ik niet meer zeuren van Sylvia Witteman, Prijs van de waarheid van Tess Gerritsen en Versplinterd van Karin Slaughter. Ook De meeste mensen deugen van Rutger Bregman, tot 10 mei beschikbaar in de app, was populair. Bij de jeugd wordt de lijst aangevoerd door boeken voor lezers tussen de zes en negen jaar: Dolfje Weerwolfje 14 van Paul van Loon, Spekkie en Sproet van Vivian den Hollander en De woonbootbende van Barbara Scholten.