Team Jeugd & Educatie Bibliotheek de Boekenberg & Bibliotheek Zuid Hollandse Delta officieel samengevoegd

(Video onder bericht)

De samenwerking tussen de leesconsultenten van Bibliotheek de Boekenberg en Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Besloten werd om dit formeel vast te leggen om de krachten nog beter te kunnen bundelen. Met de voorleesmarathon hebben de bibliotheken de handen officieel ineengeslagen voor een gezamenlijk Team Jeugd & Educatie op heel Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee.

“We zetten ons in voor leesbevordering, digitale geletterdheid en educatie voor alle kinderen in ons werkgebied. We werken intensief samen met het voorschoolse-, primair en voortgezet onderwijs en organiseren tal van lesprogramma’s, scholingstrajecten en inspiratiesessies. Samen werken we aan het ontwikkelen van een rijke taalomgeving en gelijke kansen voor ieder kind” zo zeggen de beide teamleiders Educatie & Sociaal Domein, Evelien Goedknegt en Mirjam Vancrayelynghe van Bibliotheek de Boekenberg en Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta.

Op woensdag 27 oktober vond er een voorleesmarathon plaats in de Boekenberg. Bekende en minder bekende gasten lazen 12 uur lang de mooiste verhalen voor. De marathon was live vanuit de bibliotheek te volgen, maar er kon ook worden meegekeken via een livestream. De hele dag trok het voorleesevenement jonge en oude luisteraars die graag voorgelezen wilden worden.

Bekende kinderboekenschrijvers waaronder Mark Janssen, Thijs Goverde en Marieke van Ditshuizen lazen voor uit eigen werk. Ook verschillende prentenboekfiguren als Rupsje Nooitgenoeg en De Gruffalo brachten een bezoek aan de voorleesmarathon. In de avond was er een programma voor volwassenen met onder meer een voordracht van thrillerschrijfster Angelique Haak en stadsdichter Patrick van der Biezen. Tussen de optredens door kon men genieten van verhalen van lokale bekendheden zoals Clown Kim, Jan Hoogendoorn en Kimberly Pikeur en andere vrienden van de bibliotheek. Ook wethouders Wouter Struijk, Berend Jan Bruggeman, Wilbert Borgonjen en Hans van der Velde droegen een steentje bij aan het programma door hun favoriete boek voor te lezen.