Stadkamer Zwolle organiseert TEDxStadkamer over ‘The power of Failure’

Op 22 oktober organiseert Stadkamer Zwolle de tweede editie van TEDxStadkamer, die in het teken staat van het thema ‘The power of Failure’. Het evenement vindt dit jaar voor een beperkte groep fysiek plaats in de Stadkamer, maar overige geïnteresseerden kunnen het online via een livestream volgen.

In deze editie van TEDxStadkamer staat mislukken centraal. Vier sprekers gaan met persoonlijke verhalen in op het thema ‘The power of Failure’. Paul Iske, hoogleraar in Maastricht en oprichter van het Instituut van Briljante Mislukkingen gaat deze TEDx online inleiden.

Met de TEDx-sessie hoopt de organisatie falen bespreekbaar te maken. Moeten wij ons eigenlijk wel schamen voor ons falen? Falen is de gewoonste zaak van de wereld en toch praten we er niet graag over, aldus de organisatie.

Jolien Dopmeijer heeft als expert studentenwelzijn een missie om van het leven voor studenten weer een mooie periode te maken. Zij put daarbij uit haar eigen ‘faalervaring’ om te bepleiten waarom het principe Root to rise een belangrijke plek verdient in het onderwijs. Robert Bridgeman gaat in zijn talk openhartig in op de talloze keren dat hij faalde. Volgens hem is falen een essentieel onderdeel voor een volwaardig leven. Hij legt de nadruk op de emotionele en mentale aspecten van het falen en laat zien hoe je passie en veerkracht kan gebruiken om faalmomenten te laten werken. Annemarie Stallinga besloot haar jachtige leven drastisch om te gooien. Het voelde als falen. Zij vertelt over een nieuw leven waarin ook vertrouwen, intuïtie en kwetsbaarheid naar voren kwamen.  Broer Rasta Senang stond daarentegen bekend als ‘de grootste faler van Nederland’. In zijn talk laat hij zien hoe falen je sterker maakt en hoe je het leven kan leiden dat je verdient.

TEDx Stadkamer is op 22 oktober om 19.30 uur via livestream gratis bij te wonen. TEDxStadkamer komt tot stand in samenwerking met Hogeschool Windesheim.

Stadkamer sluit met het concept aan bij de beroemde TED-talks. Vanuit de gedachte ‘ideas worth spreading’ maakt TED het mogelijk een TED-achtig evenement te organiseren voor een lokale doelgroep. Deze lokale evenementen heten TEDx, waarbij de x betekent dat het event onafhankelijk van TED georganiseerd is. De TED Conference ondersteunt deze evenementen met diverse handleidingen en richtlijnen. Alle talks worden gefilmd en online gezet en duren nooit langer dan 18 minuten. Zo bereiken de TED-talks niet alleen de mensen in de zaal, maar een miljoenenpubliek.

Overigens zijn ook door de NOBB (Noord Oost Brabantse Bibliotheken) in de bibliotheek in Veghel onder de naam TEDxVeghel sinds 2016 verschillende edities van een TEDx-event georganiseerd.