Tentoonstelling over Bibliobussen (t/m 13 september)

Foto: Blik van een Bibliobus. Foto aangeleverd door Kunstcentrum Haarlem

Een bijzondere tentoonstelling over Bibliobussen. ‘De passie van Hans Krol’ is t/m 13 september te zien in Kunst Centrum Haarlem, Gedempte Oude Gracht 117-121, Haarlem. In de zomerperiode geopend van woensdag t/m zaterdag tussen 11 en 17 uur.’ De tentoonstellingen zijn altijd gratis toegankelijk.

Hans Krol verzamelde in 50 jaar talrijke librariana. De verzameling van Krol omvat boeken, brochures, folders, ca 1000 ex libris, meer dan 10.000 boekenleggers, ruim 550 gravures, 9000 ansichtkaarten, 120 boeksimulanten, 175 leesbeeldjes, 1200 postzegels en 800 boekhandel etiketjes over allerlei bibliotheken in de hele wereld. En hij heeft ook bibliobussen. Deze zijn nu te zien in het Kleinste museum van Haarlem.

Hans verzamelde zijn gigantische collectie via het aanschrijven van instellingen, bezoeken aan bibliotheken in meer dan 80 landen, op verzamel- en ruilbeurzen, markten, kringloopwinkels  en veilingsites. ‘Van de model-bibliobussen bezit ik momenteel een 50 stuks, de meeste uit Duitsland, enkele uit Engeland en de Verenigde Staten, 3 uit Nederland en 1 uit Japan’, zegt Hans Krol.

De eerste aanwinst kocht hij in 1969 in Ürgüp (Turkije) van de bibliothecaris/wijnfabrikant Mustafa Guzelgöz. Hij runde een ezel-bibliotheek. De boeken werden in kisten vervoerd per ezels in de dorpen van Capadocië. De in 2005 overleden bibliothecaris  is met een straatnaam en drie  standbeelden vereerd in de steden Ürgüp, Nevsehir en Istanbul.

Het idee van een rijdende bibliotheek werd voor het eerst uitgevoerd in Washington County in Maryland, de Verenigde Staten van Amerika. Daar werden in 1905 met behulp van paard en wagen voor het eerst boeken uitgeleend. Na de Eerste Wereldoorlog verbreidde dit verschijnsel zich verder over de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Batavia, waarbij het niet alleen om uitleen, maar ook om verkoop van boeken ging.

De eerste echte boekenbus in Nederland is in 1947 in Nijmegen geïntroduceerd als omgebouwde Engelse kantinewagen. In 1951 reed ook in de buitenwijken van Haarlem een bibliobus, evenals in de dorpen van de Haarlemmermeer. Op het hoogtepunt rond 2000 telde Nederland zo’n 200 boekenbussen. Wereldwijd wordt het aantal bibliobussen nu op 2.500 geraamd; in de Bulgaarse stad Plovdiv bestaat als enige in de wereld een trolleybusbibliotheek.