The Glass Room in OBA Oosterdok toont impact technologie

De internationale tentoonstelling The Glass Room staat van 6 november 2021 tot en met 16 januari 2022 in OBA Oosterdok. Deze unieke expositie laat veertien kunstwerken zien over data en privacy.

Op het eerste gezicht lijkt de expositie een hightech pop-upstore waar de nieuwste glimmende digitale producten klaarliggen. In plaats daarvan vinden bezoekers tijdens het verkennen een selectie van kunstwerken die vragen oproepen. De tentoonstelling zet aan tot gesprekken over privacy en het delen van data. Tijdens The Glass Room leert de bezoeker bijvoorbeeld te doorzien wat het verband is tussen dataverzameling en nepnieuws.

De tentoonstelling maakt bezoekers op een speelse manier bewust van de impact die technologie heeft op ons dagelijks leven. Bibliotheken willen daarom mensen in staat stellen om actief vaardig en weerbaar te kunnen bewegen in de online informatiesamenleving. Wie digitaal vaardig is, verkent nieuwe digitale mogelijkheden en benut de kansen die technologie biedt. Digivaardigen kennen ook de risico’s, maken bewuste keuzes en beschermen zichzelf.

Eerste keer in Nederland

The Glass Room reist de hele wereld over. Na Berlijn, New York, Londen en San Francisco is de expo dit jaar in Nederland te zien, eerst bij dbieb in Leeuwarden (augustus-oktober 2021), vanaf 6 november 2021 bij de OBA in Amsterdam. OBA en dBieb werken samen met de Friese ondersteuningsorganisatie Fers en de internationale NGO en maker van de tentoonstelling Tactical Technology uit Berlijn. Beide bibliotheken hebben elk een eigen lokale programmering rondom de tentoonstelling gemaakt om The Glass Room voor een groot en breed publiek toegankelijk te maken.