Tweede ronde Lerend Netwerk op 14 mei van start

Op 14 mei start de nieuwe ronde van het zogeheten ‘Lerend Netwerk’, een leiderschapsprogramma voor bibliotheekdirecteuren met als belangrijkste doel het verbinden van kennis en expertise in de branche.

Het Lerend Netwerk is in opdracht van SPN en met subsidie van de provincie Noord-Brabant ontwikkeld door Cubiss, Probiblio en Rijnbrink, in samenwerking met trainingsinstituut de Baak. Het leiderschapsprogramma is gericht op bibliotheekdirecteuren die willen bouwen aan hun eigen rol als leider en aan de bibliotheek van de toekomst, aldus Probiblio. Het traject is opgedeeld in drie delen: persoonlijke ontwikkeling, ontwikkeling op organisatieniveau en complexe omgevingsstrategie. Na een intakegesprek worden de kwaliteiten van de deelnemers in kaart gebracht en de persoonlijke leervragen verhelderd. Daarna volgen een kick-off sessie en zeven bijeenkomsten. De thema’s zijn divers: er wordt begonnen met ‘persoonlijk leiderschap in verandering’, vervolgens ‘leiderschap op team- en organisatieniveau’ en tenslotte ‘de rol van netwerkregisseur van veranderingen in een divers maatschappelijk landschap’, zo meldt SPN. De gedachte achter het Lerend Netwerk is dat gelijkgestemden gezamenlijk gaan leren en werken in een programma dat men zelf vormgeeft. Het gaat dus niet om een dichtgetimmerd lesprogramma, maar om een raamwerk met veel ruimte voor de deelnemers om zelf te bepalen welk thema ze willen uitdiepen.

De eerste ronde van het Lerend Netwerk (pdf) werd eind vorig jaar afgerond. Enkele van de directeuren die hebben deelgenomen aan deze eerste ronde zijn bezig met het samenstellen van een zogeheten Boek der veranderingen, met daarin de geleerde lessen om deze zo beschikbaar te maken voor de branche. Naar verwachting zal dit boek rond de zomer verschijnen. Op de website van de SPN verscheen een artikel over de ervaringen van de deelnemers van de eerste lichting. Enkele deelnemers van deze lichting blikken in op de website van SPN verschenen artikelen terug op hun deelname aan het Lerend Netwerk, te weten Jan Klerk van Bibliotheek Katwijk en Kevin de Kok van Forum Zoetermeer.De inschrijvingsperiode voor het Lerend Netwerk loopt van 2 maart tot 1 april.