Vakantielezen gaat weer van start

Fenna Ramos.

(Video onder bericht)

Dit jaar wordt er in het hele land deelgenomen aan het leesbevorderingsprogramma Vakantielezen. Dit programma wordt jaarlijks ontwikkeld door Biblionet Groningen in samenwerking met de KB. Elke zomer blijkt het opnieuw een succes bij kinderen, ouders, scholen en bibliotheken. Het doel van Vakantielezen is om ervoor te zorgen dat leerlingen uit groep 3 en 4 tijdens de zomervakantie hun leesvaardigheid op peil houden.

Vakantielezen omvat 3 essentiële onderdelen: in de klas (school), in het gezin (thuis) en in de bibliotheek. Samen met leerkrachten geeft de leesconsulent op school het startschot. Tijdens Vakantielezen in de klas lezen leerlingen verschillende boeken en brengen ze hun leesavonturen in kaart op een grote landkaart met stickers. Elk boek symboliseert hierbij 1 van de 6 themalanden: Avonturenland, Griezelkust, Sportmanië, Dierenrijk, Sprookjeseilanden en Lachland.

Gedurende de zomervakantie gaat het programma verder op het YouTube-kanaal @vakantielezen, in het gezin en in de bibliotheek. Opnieuw staat Fenna Ramos, bekend van NPO Zappelin, aan het roer. Vanaf woensdag 17 juli presenteert Fenna wekelijks een aflevering op YouTube, waarin ze kinderen (en hun meekijkende ouders) voorleest, informatie deelt over de 6 landen en kinderen oproept om zelf verhalen te lezen.

Spotify en quiz
Naast YouTube komen de voorleesverhalen ook beschikbaar op Spotify en kunnen kinderen alles bijhouden in een speciaal ontworpen Juttersboekje met lees- en doe-opdrachten. Op de website van Vakantielezen komen voor de kinderen online verhalen en luisterboeken beschikbaar. Op vrijdag 19 juli organiseert BiebLab de Grote Vakantie Quiz op YouTube. Gezinnen in heel Nederland kunnen meedoen aan deze Kahoot Quiz. Ook de deelnemende bibliotheken organiseren verschillende activiteiten zoals een speurtocht of een eigen Juttersmuseum.

Over Vakantielezen
Met Vakantielezen houden beginnende lezers hun leesniveau in de zomer in stand en stimuleren bibliotheken het leesplezier in gezinnen. Vorig jaar deden bij Vakantielezen in de klas 45.000 leerlingen mee die samen ongeveer 185.000 boeken hebben gelezen op school.