Vernieuwde OBA-vestiging Mercatorplein heropent

Op 1 juli gaat de OBA-vestiging Mercatorplein in Amsterdam na een ingrijpende verbouwing van vier maanden weer open. Op 4 juli volgt de feestelijke opening van de bibliotheek, waarbij ook verantwoordelijk wethouder Touria Meliani (Kunst en Cultuur) aanwezig zal zijn. Het filiaal heeft onder andere een leescafé en een Maakplaats 021 gekregen.

Het filiaal in het door Berlage ontworpen rijksmonument uit 1925-1927 was volgens de OBA aan vernieuwing toe. Architectenbureau Mecanoo, verantwoordelijk voor het nieuwe interieur, heeft met het aanbrengen van lichtkoepels in het gebouw meer licht en een gevoel van ruimtelijkheid gebracht. De vestiging heeft onder andere een leescafé en een Maakplaats 021 gekregen en daarnaast verschillende studie- en werkplekken en er zijn ruimtes voor groepsactiviteiten. Er kunnen nu ook lezingen, debatten, filmvertoningen en bijeenkomsten worden georganiseerd. Dankzij het verrijdbare meubilair kan de ruimte makkelijk worden aangepast. Op de kinderafdeling is rekening gehouden met de naamgever van het plein waaraan het filiaal ligt, cartograaf Gerard Mercator: op de vloer is een wereldkaart geschilderd.

Het vernieuwe OBA Mercatorplein wordt op 4 juli feestelijk heropend. Van 10.00-16.00 uur is er een open huis voor buurtbewoners en leden (met inachtneming van de coronamaatregelen). Cultuurwethouder Touria zal dan de officiële opening verrichten en het startsein geven voor Midzomermokum, een speciaal zomerprogramma vol gratis activiteiten voor jongeren.